Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Mellingeholm kan få mer trafik

Mellingeholm kan byggas ut till regional flygplats. Norrtälje kommun och MFAB, bolaget som driver fältet, utreder förutsättningarna.

Flygfältet i Norrtälje hyser Sjöfartsverkets räddningshelikopter, Roslagens flygklubb och en del företagsflyg.

Luftfartsverket ger klartecken för 14 000 flygrörelser per år men dagens trafik innebär att tillståndet bara utnyttjas till knappt hälften.

Nu finns högtflygande planer på utöka verksamheten.

– Idén är att bli en bas för samhällsnyttigt flyg, säger Peter Elenfalk, biträdande samhällsbyggnadsdirektör på Norrtälje kommun.

Aktörer som kommunen och MFAB, Mellingeholm Flygplats AB, vill locka hit är landstingets sjukhushelikopter och flygmaskiner kopplade till myndigheter som polisen, Kustbevakningen och Lantmäteriet.

Dagens bana mäter 650 meter. Att förlänga till 1 199 meter och öka bredden från 18 till 23 meter skulle, enligt kommunen och MFAB, göra fältet attraktivt även för lättare affärsflyg, taxiflyg och serviceföretag i branschen.

– Norrtälje ligger vasst till i ett geografiskt perspektiv. Vi finns i en storstadsregion och det är nära till Finland, Baltikum och Ryssland, säger Peter Elenfalk.

Att Mellingeholm är länets enda asfaltsbana vid sidan av storflygplatserna Arlanda och Bromma har också betydelse, enligt MFAB:s ordförande Karl-Ivar Karlsson.

– Det behövs avlastning till Bromma och Arlanda. Lätta allmänflyget är hemlöst sedan fälten i Tullinge och Barkarby stängt, säger han.

Kommunen och MFAB vill understryka att det bara handlar om att ta fram en vision för Mellingeholms utveckling. Inga beslut är tagna men arbetet ska presenteras för Norrtäljes politiker om några veckor.

– Mellingeholm ska inte bli ett nytt Bromma. Men förutsättningar finns för en mindre, regional flygplats, säger Karl-Ivar Karlsson.

Flera frågetecken behöver rätas ut innan en satsning kan bli verklighet. Att bygga ut och driva flygplatsen kostar stora pengar och frågan är vem som ska betala.

När Kommunförbundet Stockholms län, KSL, jagade en ny, regional flygplats för något år sedan var Mellingeholm också på tapeten. Men utredningen rann ut i sanden då inga finansiärer var redo att bidra till en ny flygplats.

Peter Elenfalk tror

på ett samarbete med grannkommuner och privata aktörer.

– Det krävs ett affärsmannaskap och externt kapital. Det här ska inte ställas mot kommunala insatser i skola, vård och omsorg, säger han.

Miljö- och bullerfrågor ska också vägas in.

– En bullerutredning ger bra vägledning och vi tror inte att en utbyggnad skulle störa boende i någon större omfattning, säger Elenfalk.