Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Matköpen ökar - på nätet

Förra året såldes matvaror via internet för nästan två miljarder kronor. Det visar en undersökning från Svensk Distanshandel.

Annons

13 procent av svenskarna har köpt matvaror på nätet och 20 procent planerar att göra det, visar samma undersökning.

Vinner tid

De främsta fördelarna med att handla på nätet är enligt undersökningen att få maten hemlevererad, att man vinner tid och man kan beställa när som helst på dygnet.

De nackdelar som svenskarna lyfter fram är att man inte kan se matvarorna, kostnaderna för frakten och att varorna är dyrare än i butik.

Kvalitén är bra

Över 80 procent av de som har handlat mat på nätet uppger att kvaliteten på matvarorna är lika bra eller bättre jämfört med när man väljer dem själv i butik.

Den totala livsmedelsförsäljningen var förra året 250 miljarder kronor och nätförsäljningen står fortfarande för under en procent av försäljningen.