Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Lyckad satsning på opera

Satsningen på direktsända föreställningar med opera, teater och balett fortsätter och utökas med nya inslag i höst i Hallstavik.

För två år sedan började Folkets hus i Hallstavik med direktsända föreställningar från bland annat Metropolitan i New York. En lyckad satsning, som vuxit och utvecklats.

– Folk som kommer blir väldigt begeistrade, vi har fått stort gensvar, säger Anita Dahlberg på Folkets hus.

Höstsäsongen är redan igång. I lördags sändes en inspelad konsert med Andrea Bocelli från Portofoni. Närmast väntar Mats Eks uppsättning av baletten Julia och Romeo, som sänds från Kungliga Operan nästa lördag. Därefter blir det bland annat tre direktsända operaföreställningar från Metropolitan i New York hösten.

– Vi måste boka sex föreställningar från Metropolitan varje år. Vi väljer framför allt kända operor och försöker sprida ut dem under året, säger Anita Dahlberg.

I höst är det Eugen Onegin, Tosca och Falstaff som sänds från New York. Anita Dahlberg tror att Tosca blir den föreställning som lockar störst publik.

– När det är kända operor brukar det komma mycket folk. På Mozarts Don Giovanni var det nästan fullsatt. Annars brukar det vara mest folk på musikaler och konserter.

Andra inslag under höstsäsongen är Kärleksdrycken son sänds från Göteborgsoperan och en inspelad föreställning med Galenskaparna.

Utbudet från Folkets hus och parker har vuxit och breddats sedan starten.

– Nya aktörer kommer hela tiden in på marknaden och fyller på med teater och konserter.

Nytt för i år är att konst kommer med på programmet. I november visas filmen Munch 150, som är inspelad på Nationalmuseet i Oslo och skildrar den stora Munchutställning som är en del av firandet av 150-årsminnet av konstnärens födelse.

– Det är en konstfilm och något helt nytt i utbudet.

Antalet föreställningar per termin har ökat sedan starten av de digitala sändningarna. Anita Dahlberg räknar med att det i snitt kommer 60-70 personer till föreställningarna, som går runt ekonomiskt.

– Publiken har ökat och det kommer nya besökare. Folk åker från både Norrtälje, Östhammar, Öregrund, Väddö och Uppsala, säger Anita Dahlberg.

Efter nyår fortsätter programmet med sex föreställningar under vårsäsongen. Då blir det bland annat balett från ryska Bolsjojteatern, Puccinis La Bohème och Mozarts Cosi fan tutte från Metropolitan samt mer Mozart från Stockholmsoperan i form av Don Giovanni.

Anita Dahlberg är nöjd med satsningen.

– Det är fantastiska föreställningar. Man kommer så nära och man känner att det sänds live.