Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tåg via Rimbo är en dålig idé

Det är lätt att busspendla från Norrtälje stad till Stockholm. I rusningstrafik går bussarna var sjätte minut.

Annons

Med en så tät trafik borde det dock finnas underlag för en spårbunden förbindelse mellan Norrtälje stad och Stockholm. Tåg har flera fördelar jämfört med buss, bland annat mindre miljöpåverkande utsläpp och bättre komfort.

Det är därför mycket intressant att Moderaterna i landstinget och i kommunerna i länets nordostsektor nu vill utreda möjligheterna för tåg till Norrtälje stad, som framgick av en av debattartiklarna i gårdagens Norrtelje Tidning.

Moderaterna har tidigare inte varit speciellt intresserade av tåg, och det var till exempel Moderaterna som på 1990-talet stoppade utbyggnaden av tåg till Rimbo, trots att de borgerliga partierna i landstinget hade en överenskommelse om att en sådan utbyggnad skulle ske.

Gårdagens debattartikel måste tolkas som om Moderaterna nu har svängt, och inser att det inte räcker med bussar till Norrtälje stad, utan att det behövs tåg för att klara framtiden trafik.

Tyvärr är inte Moderaternas förslag helt genomtänkt. Det sämsta är att man vill utreda tåg till Norrtälje via Rimbo. Ett sådan utbyggnad vore helt fel, eftersom det skulle innebära att Norrtäljeborna får längre restid än i dag. Resultatet skulle bli en försämrad kollektivtrafik till Norrtälje stad, inte en förbättring.

En utbyggnad av Roslagsbanan till Rimbo är däremot helt riktig att göra. Den kan dock stå på egna ben, och skall inte vara kopplad till en utbyggnad till Norrtälje stad. Om staden skall få tågförbindelse, vilket man bör ha, är det bästa sättet att förlänga Roslagsbanan från Täby över Arninge, Brottby och Bergshamra. Då går det snabbare att åka tåg än att åka buss, samtidigt som komforten blir bättre.

En utbyggnad av Roslagsbanan är också bättre än den så kallade Roslagspilen, en pendeltågslinje från Norrtälje till Centralen via Solna, Arninge och Åkersberga. En sådan utbyggnad är alldeles för dyr. Det är därför bra att Moderaterna nu tycks ha övergivit Roslagspilen – den nämns i alla fall inte i debattartikeln.

Hittills har Moderaterna varit den stora bromsklossen när det gäller utbyggnad av tågförbindelse till Norrtälje. Och även om det finns en hel del konstigheter i Moderaternas förslag till idéstudie, så är det ändå lovande att partiet nu verkar ha svängt, och blivit positivt inställt både till tåg till Rimbo och tåg till Norrtälje. Man har i och för sig hamnat lite snett i sina detaljförslag, men här kan övriga partier, till exempel Centerpartiet och Folkpartiet, hjälpa Moderaterna att hitta rätt.

För inte är det väl så att Moderaterna egentligen fortfarande är negativa till tågförbindelser, och därför vill studera dåliga förslag, för att sedan kunna hävda att studierna visar att tågförbindelserna är olämpliga?

Mer läsning

Annons