Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tomas Karlsson: Moderaterna står för årets underligaste Europakampanj

Annons
Ulf Kristersson på en av Moderaternas valaffischer inför Europaparlamentsvalet. Budskapet lyder Vi gör Sverige tryggare. Foto: Janerik Henriksson, TT

Den kan säkert ha ett namn, den där tiden som passerar från det att du först får syn på något, sedan tar in och undermedvetet behandlar vad du sett, därefter tvivlat på att du sett rätt för att till slut gå tillbaka och titta igen.

I brist på annat kan vi kan kalla den Ulf Kristersson.

För det är ingen mindre än moderatledaren som upptar just denna tidsrymd. Inte i egen hög person utan på en av partiets valaffischer.

Anmäl text- och faktafel

Du tittar på bilden av Kristersson och registrerar budskapet: Vi gör Sverige tryggare.

Och du tänker att det snart är val. Det är just då som tvivlet kommer och du måste kolla igen – laddar Moderaterna för att vinna riksdagsröster nu när alla andra partier rustar för Europaparlamentsvalet? Kanske har affischen hängt kvar sedan i höstas? För inför riksdagsvalet i september återfanns samme M-ledare (om än i svartvitt) på valaffischerna med parollen: Nu tar vi tag i Sverige.

Snarlikt? Ja.

Moderaternas valbudskap i riksdagsvalet löd Nu tar vi tag i Sverige. Foto: TT

Moderaterna är ett parti som av tradition trott på Europatanken och förstått att EU-frågor är av vikt. Och som behandlat väljarna med respekt. Att partiet trots det oftast gjort dåligt i från sig i Europaparlamentsvalen brukar förklaras med att de haft svårt att mobilisera sina kärnväljare. 2014 var rena katastrofen när partiet ”bara” fick 13,7 procent av rösterna och minskade till tre mandat. Moderaterna blev dessutom omsprunget av Miljöpartiet.

Att Moderaterna 2019 är ett parti i opinionsmässig kris är ingen hemlighet. Ulf Kristersson har fört ner partiet på Anna Kinberg Batra-nivåer (vilka är snäppet över Bo Lundgren)

Att Moderaterna 2019 är ett parti i opinionsmässig kris är ingen hemlighet. Ulf Kristersson har fört ner partiet på Anna Kinberg Batra-nivåer (vilka är snäppet över Bo Lundgren). SD är numera större än M i de flesta väljarmätningar – såväl de som kollar hur folk skulle rösta vid ett riksdagsval som nu inför Europaparlamentsvalet – och KD närmar sig raskt bakifrån.

Det interna missnöjet växer. Ulf Kristersson misslyckades att bilda en regering och när man skulle ta tag i Europaparlamentsvalet på allvar fick M i stället lägga tid och kraft på Erik Bengtzboe (M) och Elisabeth Svantesson (M) dribblande med bostäder som gett dem extraersättningar från riksdagen.

Vi gör Sverige tryggare är inte enbart en fras av flera på de olika valaffischerna. Det är även det samlande namnet på partiets hela valplattform inför Europaparlamentsvalet. Och det är här värt att påminna om vad Moderaterna konstaterade i sin egen eftervalsanalys efter höstens val. Där står att partiet saknade ”ett tydligt övergripande politiskt budskap”. Och så lanserar man det här.

Vi gör Sverige tryggare är måhända tydligt – men kopplingen till EU är det inte.

Moderaterna själva förklarar (och jag citerar från partiets hemsida) sin Vi gör Sverige tryggare-kampanj med raderna: ”Antingen kommer Europa gå mot mer av splittring och att samarbetet raseras inifrån – eller så håller vi ihop Europa och gjuter mod i samarbetet”.

Det är en beskrivning av europeiskt nuläge som går att förlika sig med. Men kopplingen är, för att uttrycka det snällt, diffus mellan ett modigare Europasamarbete och att Kristersson ska göra Sverige tryggare.

Den övergripande politiska tydligheten saknas alltjämt.

Annons