Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Låt resenärerna behålla makten

Färdtjänsten får inte alltid den uppmärksamhet den förtjänar. För hundratusentals svenskar är det en möjlighet att överhuvudtaget få vardagen att fungera.

Annons

I Norrtälje använder nästan 2 400 personer färdtjänst. Och när färdtjänsten fallerar blir konsekvenserna för den enskilde mycket stora. Genom att ge färdtjänstkunden själv makten över vem man ska åka med skulle många problem undanröjas. Problemet är nuvarande lagstiftning som omöjliggör både kundval och krav på kollektivavtal för chaufförerna.

Den senaste tidens granskning av färdtjänsten är därför något att välkomna. Det är jobbigt att höra om ökande antal klagomål, många vittnesmål om dåligt bemötande och ett antal väldigt flagranta fall där människors säkerhet satts i fara. Men det är viktigt att vi lyssnar, och nödvändigt att vi agerar.

Alla människor i Sverige borde ha möjlighet att, planerat eller spontant, ta sig till och från jobbet, lämna och hämta barn på förskola och i skolan, besöka en restaurang, gå på museum eller ta en biokväll med kompisarna. För dem som lever med en funktionsnedsättning är detta betydligt svårare än för andra – men en väl fungerande färdtjänst kan göra att vardagen fungerar, och ge alla möjlighet till ett värdigt resande. 360 000 svenskar, 70 000 av dem i Stockholms län, har tillstånd till färdtjänst och de gör tolv miljoner resor varje år, varav 3,1 miljoner resor i Stockholms län.

Bakom de dystra rapporterna om färdtjänsten är grundproblemet en icke fungerande marknad där det i praktiken råder oligopol med ett fåtal aktörer. De egentliga kunderna – resenärerna – är helt frikopplade från påverkan i relation till taxibolagen och förarna.

Nuvarande upphandlingslagstiftning och sättet som den tillämpas sätter effektivt stopp för den i våra ögon effektivaste lösningen: att införa kundval. Om resenären själv fick bestämma vilket taxibolag man ska resa med, bland dem som uppfyller att antal fastställda kriterier, skulle han eller hon kunna välja utifrån sina preferenser, välja det som fungerar bäst – och välja bort det som inte fungerar. Dåligt bemötande skulle straffa sig omedelbart. Det är så som vårdval fungerar enligt den särskilda lagen om valfrihetssystem, LOV.

Kundval är alltså formellt sett olagligt – men ändå har vi ett välfungerande, och mycket uppskattat, kundval i Stockholm i dag. Rullstolstaxi återinfördes 2008 med just kundval, och eftersom ingen överklagade beslutet trädde det i kraft. Men också rullstolstaxi är hotat: 2015 löper avtalen ut, och om inte lagen ändras så kommer vi tvingas göra en traditionell upphandling också av rullstolstaxi i Stockholm.

Just nu lever hoppet för att rädda kundvalet. Ett nytt EU-direktiv för upphandlingar ska genomföras i Sverige. En utredning har pekat på möjligheterna att ge enskildas valmöjligheter jämställd ställning med andra fördelningsgrunder, inom en förändrad lag om offentlig upphandling (LOU). Just nu arbetar socialdepartementet med vilka förändringar som ska göras i lagen.

Lösningen som utredaren Anders Wijkman pekade på (SOU 2013:12) är att inom ett ramavtal införa möjligheten till ”enskild persons val”. Ramavtal betyder att ett antal aktörer, i färdtjänstens fall taxiföretag, uppfyller de uppställda grundkraven, och därmed antas som leverantörer, i detta fall av färdtjänstresor. Och om den enskilde personens val blir ett urvals som är lika viktigt som andra, har vi i praktiken förverkligat ett kundval. Ett alternativ hade varit att utvidga LOV till färdtjänsten – men det kan alltså räcka med att ändra LOU. Men det är bråttom, vi behöver ha denna lagliga möjlighet under 2015!

Om lagstiftningen inte ändras i tid kommer rullstolstaxi i Stockholm att försvinna i sin nuvarande succéartade form. Vi kan inte heller lösa frågan om mer egenmakt till övriga färdtjänstkunder. Vår uppmaning är tydlig: Ta chansen att ändra lagen. Möjliggör kundval – innan det är försent!

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel