Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Lärarassistenter behövs för att motverka lärarbristen

Annons

Det finns mycket som man som skolpolitiker kan ligga sömnlös över. Lärarbristen, som förs fram av Lärarförbundet i en debattartikel, är bara en av flera saker vi behöver ta tag i, och som vi också tar tag i.

Anmäl text- och faktafel

Jag välkomnar de åtgärder Lärarförbundet föreslår för att motverka lärarbristen. Flera av de föreslagna åtgärderna vidtas också redan, såsom att satsa på behörighetskompletterande utbildning för de obehöriga lärare som redan undervisar i skolorna.

Enligt Lärarförbundet måste budgeten för skolan räknas upp med 3,2 procent för att inte nedskärningar ska behöva ske i verksamheten. I år räknades barn- och skolnämndens budget upp med 40,9 miljoner kronor, vilket motsvarar en uppräkning på 3,8 procent jämfört med 2018.

De åtgärder som Lärarförbundet föreslår för att motverka lärarbristen räcker dock inte. Om var tredje student behöver börja en lärarutbildning för att täcka behovet av lärare kan man bara dra en enda slutsats: lärarbristen kan inte enbart lösas genom att utbilda och behålla fler lärare i yrket. Utbildade lärare måste också avlastas för att få tid att kunna förbereda och ägna sig åt sin huvudsyssla - att undervisa.

Jag skulle därför vilja komplettera Lärarförbundets förslag på åtgärder för att motverka lärarbristen med en viktig åtgärd som vi nu vidtar: att införa lärarassistenter.

Genom att införa lärarassistenter skapar vi förutsättningar för lärare att kunna fokusera på undervisningen och dess för- och efterarbete. Som åtgärd bidrar den därför till att minska behovet av lärare, men också till att öka attraktiviteten i läraryrket. När lärarna får mer tid till förberedelse, genomförande och efterarbete när det gäller undervisningen kan det inte heller uteslutas att skolresultaten höjs. För med fler lärarassistenter kan lärarna helt enkelt koncentrera sig det de är allra bäst på – att undervisa.

Vår ambition är givetvis att öka andelen behöriga lärare, men ibland måste man också anpassa sig efter verkligheten. Det är inte realistiskt att tro att var tredje student utbildar sig till lärare. Därför måste vi också vidta andra åtgärder för att hantera den lärarbrist som trots alla goda ambitioner ändå lär uppstå.

Robert Beronius (L), ordförande i barn- och skolnämnden

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel