Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Lång väntan på färdtjänst

Roine Karlssons mamma har väntat på att få färdtjänst i snart tre månader. – Det är katastrof, säger Sanna Gustafsson, färdtjänsthandläggare på Norrtälje kommun.

Annons

När Roine Karlssons pappa gick bort i våras trodde han aldrig att hans mamma skulle bli instängd i sitt egna hem. Mamman, som saknar körkort, går dåligt men är i övrigt pigg.

Hon uppsökte därför läkare, i hopp om att få färdtjänst. Läkarintyg fick hon i början av maj, men nästan tre månader senare väntar hon fortfarande på färdtjänstbevis – utan att kunna gå ut.

– Det handlar om skjuts en gång i veckan, så att hon kan handla mat och färsk mjölk, inte mer. Hon är tålig, men jag är överraskad över att det kan ta så lång tid, säger Roine Karlsson.

Mamman, som är i 80-årsåldern, bor en mil utanför Norrtälje och måste gå två kilometer till närmsta busshållplats för att ta sig till mataffären i stan.

– Som tur är har hon mig och syskonen som kan skjutsa henne. Men vad händer med alla äldre som saknar grannar och familj som kan hjälpa? undrar Roine Karlsson.

Tio veckor är den uppskattade handläggningstiden på färdtjänst just nu.

– Det är katastrof för tillfället. Sommartid är ingen bra tid att söka färdtjänst, konstaterar Sanna Gustafsson, färdtjänsthandläggare på Norrtälje kommun.

I kommunen ligger handläggningstiden på cirka två veckor. Men det är när ärendet skickas till Färdtjänstnämnden i Stockholm - för slutgiltig utredning - som det drar ut på tiden. Där kan det dröja uppemot åtta veckor.

– Så lång tid brukar det aldrig ta, menar Sanna Gustafsson. Ibland har jag försökt ringa och påverka Färdtjänstnämnden, men de prioriterar ingen, de anser att behovet är lika för alla, säger hon.

Innan sommaren kunde det ta två till tre veckor att få färdtjänst. Men semester och sjukdom strular till det. Det är den mänskliga faktorn, menar Sanna Gustafsson.

För Roine Karlssons mamma har den långa handläggningstiden gjort att hon känt sig isolerad i sitt hem och som en börda för sina barn.

– Morsan tycker det är jobbigt att vara beroende av oss, även fast hon inte vill visa det. Jag förstår att hon inte orkar sitta och driva det här när farsan har dött, hon är mitt uppe i ett sorgearbete, säger Roine Karlsson.

Han i sin tur känner sig stressad över att inte kunna hjälpa sin mamma tillräckligt ofta. Varje gång han ska skjutsa henne till affären, tar det cirka tre timmar.

Färdtjänst i Stockholm håller med om att den långa väntetiden är ett problem.

Men lösningen är enkel, menar Jan Ståhl, gruppchef på Färdtjänst Stockholm.

– Då slår man en signal till kommunen och ber om hemhjälp.