Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

”Lagstiftningen är riggad för parkeringsbolagen”

– I praktiken är du rättslös då lagstiftningen är riggad för parkeringsbolagen. Det säger juristen Conny Larsson, expert på parkeringslagstiftningen.

Annons

Av de som har gått vidare och överklagat sin parkeringsbot är det endast cirka fem procent som får rätt i domstol. Men de flesta fall kommer aldrig så långt, av två anledningar.

– Dels vill samhället att parkeringsövervakningen ska fungera effektivt och bolagen måste kunna tjäna pengar, dels vill inte domstolarna bli överbelastade med sådana ärenden.

I dag finns det ingen tillsynsmyndighet för parkeringsbolagen och verksamheten kräver heller ingen tillståndsplikt vilket i praktiken gör det möjligt för vem som helst att ge sig in i branschen .

– Visserligen finns Svenska parkeringsföreningen som har etiska regler som säger att bolagen inte ska vara beroende av intäkter från parkeringsanmärkningar. Men hur ska de då tjäna pengar, frågar sig Conny Larsson som också säger att det inte är ovanligt att bolagen har så kallade nollavtal.

Det innebär att de inte tar någon avgift av markägarna för att utföra kontrollerna, men förbehåller sig rätten till alla intäkter från avgifterna.

Vad tycker du Sven Wiese kan göra i det här fallet?

– När det gäller frågan om tillståndet är det nog kört. Vad han eventuellt kan göra är att åberopa att kontrollavgiften är för hög.