Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lokförare och lanthandel i Sjuhundrabygden

Annons
Lanthandel, Mörby och folkskolan är några av inslagen i årets Sjuhundrabygden.

Lokförare, lanthandel och en resa mellan Mörby och Rånäs.

Det är några av inslagen i årets upplaga av Sjuhundrabygden.

Hur såg Rimbo ut i början av 1950-talet? Vilka verksamheter fanns på orten och vilka bodde där?

Det berättar Per Grundberg om i ett av kapitlen i årets upplaga av årsboken Sjuhundrabygden.

Han tar avstamp i praktverket Sveriges Bebyggelse från år 1952 och de avsnitt som ägnas åt Rimbo. Vid den tiden är Rimbo fortfarande en järnvägsknut, med ett tjugotal lokförare bland ortens drygt 2 500 invånare. Här finns också konduktörer, stationskarlar och en lokeldare.

Handelsträdgården i Midsjö är nyanlagd, provinsialläkare Magnuson har mottagning på Skolvägen och på Uppsalavägen finns apotekare Persson.

I ett annat avsnitt av årsboken skildrar Gunnar Wästerby vägen mellan Mörby och Rånäs under 1600-talet.

Gabriel Bengtsson Oxenstierna ärvde Mörby slott som åttaåring och lät bygga ut det under 1600-talet. Han lät också framställa en karta över Mörbys alla egendomar år 1638.

I kapitlet tar Gunnar Wästerby med läsarna på en uppdiktad resa mellan Mörby och Rånäs, så som det kan ha sett ut på Gabriel Bengtsson Oxenstiernas tid, där han passerar Nyby, avtagsvägen till Källberga och byar som Alby och Mjölsta innan han kommer fram till Rånäs.

Andra inslag i årsboken är en släktkrönika signerad Hans Lijsing, samt skildringar av Börje Anderssons lanthandel i Sandal, Rö, Gammelgården i Finsta och Ewerts verkstäder, som senare bytte namn till Rimbo verkstäder och brann ner 1953.

Dessutom skriver Christina Wiik och Gerd Lindgren om folkskolans historia.

Sjuhundrabygden

Årsskrift 2017

Tjugonionde årgången

Hembygdsföreningarna i Fastenra, Rimbo och Rö

Föreningen för Finstas forntid och framtid, samt Föreningen Sjuhundraleden

Mer läsning

Annons