Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Djuriskt lustspel som blandar skratt och allvar

Girighet. ”Mycket vill ha mer” är ett passande uttryck för att beskriva sommarens lustspel ”Galet med pengar”. Skratten lär dugga tätt men här finns också, som sig bör, en stor dos allvar.

Annons
”Galet med pengar”. Martin Karlsson och  Maria Harg i en tvivelaktig situation. Bakom syns Malin Berglund, Åsa Piponius occh Bengt Friberg med flera.””

Så var repetionenerna av årets lustspel i Societetsparken, ”Galet med pengar”, äntligen igång. Denna gång har regissören Robert Sjöblom, som dessutom skrivit manus, förlagt historien till 1920-talet.

– Det är en tacksam period att gestalta, säger han. Dessutom var det en omvälvandet tid som liknar vår egen.

”Galet med pengar” bygger till viss del på ett gammalt skådespel av dramatikern Ben Jonson, samtida med William Shakespeare.

– Något som slog mig när jag började arbeta med manuset är att den här historien fortfarande är aktuell, säger Rober Sjöblom. Det är en historia om girighet.

Och det kanske är på plats att kosta på sig det ofta använda bibelcitat ”Girighet är roten till allt ont”. Nämnas bör att det finns en extra knorr på alltsammans. Samtliga rollfigurer i spelete är nämligen fabeldjur. Här finns bland andra en gam, en gris och en korp.

– Själv spelar jag Kattrinna, säger Åsa Piponius, som också detta år axlar huvudrollen. Kattrin är smidig och landar alltid på fötterna.

Kattrin tvingas, för att hjälpa sin son, ställa upp på den girige direktör Rääfs tarvliga lurendrejerier. Denne direktör spelar döende, för att få stadens högdjur, som hoppas få ärva, att låna ut pengar till honom.

– Hon trasslar in sig i ett nät av lögner som ger upphov till en del roliga situationer, säger Åsa Piponius. Hon är en motvillig svindlare.

Som ung, riktigt ung, fanns det drömmar om scenskolan. Men så kom livet emellan. Fast på scen hamnade hon ändå till slut. Åsa Piponius scenskola har varit åren med Robert Sjöblom.

– Det här är inte någon fars där man tappat byxorna och gömmer sig för svärmor, säger Robert Sjöblom. Sådant är ingen utmaning.

Det här, fortsätter han, är ett komiskt lustspel som berättare en stark historia.

– Bra komedier har alltid en bra historia att berätta.

Åsa Piponius håller med.

– Finns det en riktigt bra historia så ger den upphov till situationer, och det är där som humor kan uppstå.

Som vanligt utspelar sig alltsammans i en stad som liknar Norrtälje. Men det skulle lika gärna kunna vara en annan stad. Där det finns människor, där finns det som bekant också girighet.

– Girighet är något mänskligt, så jag tror att många kommer att känna igen sig, säger Robert Sjöblom.

För att ge ytterligare en känsla av tjugotal, glatt eller inte, har man även inkorporerat sånger från den tiden.

– Bland annat har vi med tonsatt dikt av Nils Ferlin som fungerar som ett slags ledmotiv för hela föreställningen, säger Åsa Piponius.

”Jag är ett stackars djur som tappat svansen, som min kusin, den fredlige schimpansen.” Så börjar ”Nidvisa till människan”, som när det begav sig tonsattes av Johnny Bode.

Och det får man nog säga att den känns som skriven just för ”Galet med pengar”.

Mer läsning

Annons