Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

KRÖNIKA: Norrtelje Tidning har ett viktigt ansvar – så arbetar vi med coronarapporteringen

 
Coronaviruset
Visa alla artiklar

Det är nu i dessa utmanande tider och när orosmolnen hopar sig ovanför oss som vi är än mer beroende av relevant lokaljournalistik där vi berättar om vardagshjältar, förfaranden och öden som är direkt sammankopplat till den situation vi nu ska ta oss igenom.

Norrtelje Tidning måste dagligen granska och i sin tur låta er ta del av vad coronavirusets påverkan innebär för just dig, dina närstående, dina arbetskamrater och dina vänner.

Vi har ett samhällsviktigt ansvar.

Norrtelje Tidnings innehåll är något som människor alltid samlas kring och vi kan samtidigt konstatera att fler läsare tycker det är viktigt och söker sig till oss nu - för att de anser att det är prioriterat att ta del av vår rapportering, som en del i att hålla sig uppdaterade:

# Sedan årsskiftet och de senaste tio veckorna har vi stadigt ökat vår digitala trafik och veckosnittet för inloggade sidvisningar (129 000). 160 000 besökare valde att konsumera vårt digitala innehåll under förra veckan vilket är en toppnotering de senaste sex månaderna.

# Tittar vi på digitala prenumerationer har NT en stadig ökning digitalt den senaste veckan, många vill ta del av vårt innehåll - och över tid ser vi att är i linje med utvecklingen för våra plattformar. Under 2019 ökade endast upplagan med digitala abonnemang med närmare 89 procent och E-tidningen, hade en 50 procents ökning av användare, enligt KantarSifo.

# När gäller exempelvis e-tidningsstatistiken så går Norrtelje Tidning bättre än snittet gentemot övriga titlar. Antalet dagliga användare har ökat med 26% på ett år, antalet kunder med 34%.

NT berör och folk söker sig till oss för att få senaste nytt. Vi gör givetvis allt för våra läsare, att efter förutsättningarna, säkerställa en fortsatt stabil distribution och en god produktion i samtliga publiceringskanaler.

Norrtelje Tidning följer även, precis som andra företag, de riktlinjer och rekommendationer som finns. Från och med den här veckan arbetar därför flera av NT:s medarbetare hemifrån med anledning av läget.

Engagemanget att ge er den journalistik som invånarna i kommunen förtjänar är orubbligt och det är med stolthet jag åter konstaterar att vi på NT gör ett storartat arbete tillsammans. Varje dag.

###

NT:s strategi när det gäller rapporteringen om coronakrisen, skiljer sig inte åt, i jämförelse med andra nyhetshändelser.

Norrtelje Tidning får dagligen frågor digitalt innehåll och pluslåst material bakom betalvägg.

Vi är ett kommersiellt företag som finansierar det digitala innehållet genom intäkter från annons- och läsaraffären. Vi gör det för att kunna säkerställa och fortsätta med det samhällsviktiga uppdraget att bidra med träffsäker och fördjupande lokaljournalistik varje dag.

Ingen affär, ingen god lokaljournalistik.

Det som är värt att nämna i sammanhanget är att det idag finns en stor förståelse från nya och återkommande användare gällande den här utvecklingen.

Fler och fler väljer nämligen att betala för redaktionellt digitalt innehåll och prenumerationstjänster är idag vardag för digitala konsumenter.

###

I 140 år har NT varit den nyhetskälla som flest människor konsumerat i Roslagen och kommunen.

Norrtelje Tidning har ett viktigt journalistiskt uppdrag och en publicistisk idé som går ut på att ha den lokala publikens läsarintresse i fokus.

Unika berättelser ska berättas hos oss, vi ska granska den lokala makten - och om så krävs även utkräva svar.

Människorna i kommunen har under lång tid relaterat till Norrtelje Tidning med en plattform där du får ta del av ett annat perspektiv, när ett krisläge omformar eller påverkar samhället och ditt sätt att leva.

Precis så är det nu idag, i mars 2020, när vi rapporterar om situationen ute på orten och om covid- 19, som berör oss alla.

Så, tack för all feedback.

Vi är lyhörda och lyssnar på vår publik.

Fortsätt att höra av er, med tips eller åsikter.

Båda delarna är lika viktiga.