Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Krönika: Efter 70 års väntan - nu invigs vägen

Västra vägen har låtit vänta på sig. I mer än 70 år har planerna existerat även om det varit olika varianter av samma förslag som har avlöst varandra.

Nu är vägen ändå klar att tas i bruk. Invigningen ska ske på Sveriges nationaldag, den sjätte juni. Äntligen, är väl ett ord värt att användas i sammanhanget.

Hela vägprojektet har kantats av en hel del protester och en viss vånda hos beslutsfattarna.

Protesterna har handlat om vad som kommer att hända med stadskärnan om mer av trafiken tar sig fram på en förbifart? Hur blir det med buller och luftföroreningar för de boende i Vigelsjö och kommer det att bli en stor trafikökning på Esplanaden?

Samtidigt kräver en utveckling av staden att trafiken flyter på och någonstans måste politikerna sätta ner foten. Den som tittar närmare på de geografiska förutsättningarna kan möjligen tycka att Norrtäljeån är ett blygsamt vattendrag även om sjön Lommaren i väster räknas in. Ån är inte särskilt lång och inte särskilt bred men ändå ett nog så besvärligt hinder för den som vill ta sig fram med bil i eller förbi Norrtälje.

Stora och Lilla brogatorna är inte mycket att hurra för i de sammanhangen. Bergsgatan/Roslagsgatan kan vara till viss hjälp men det är Stockholmsvägen som varit trafikstadens pulsåder.

Ibland har trafiken rullat trögt, särskilt om sommarhalvårets fredags- och söndagskvällar. Det har tagit tid att hacka sig fram i köerna.

När beslutet att satsa på en ny väg var taget gällde det också att få fram de miljoner som krävs för att kunna sätta spaden i marken. Det är en av orsakerna till att genomförandet av planerna dragit ut så på tiden.

Den nya förbifarten kommer helt säkert att hjälpa upp trafiksituationen i Norrtälje allteftersom fler och fler bilister upptäcker att det nya stråket också innebär att det går snabbare att ta sig mellan olika platser innanför stadsgränsen.

Om två år tror kommunens trafikingenjör Robert Klingvall att förändringarna i trafikflödet har satt sig. Då ska bilisterna ha lärt sig att utnyttja väg- och gatunätet på bästa sätt.

Men för planerarna går det ändå inte att slå sig till ro. Norrtälje stad ska fortsätta att växa är det tänkt. Det innebär fler nya bostäder i stadskärnan och i hamnen och en kommande exploatering med både arbetsplatser och bostäder på det gamla regementsområdet, Nordrona. Sådant alstrar mer trafik.

Det är alltså dags att redan nu börja gnugga geniknölarna. Hur kommer trafikanterna att kunna ta sig fram i Norrtälje om tio, 30 eller 70 år?

Nåväl, trots allt kan det vara på sin plats att först glädja sig åt de framsteg som nu gjorts. Och firandet bör inte ske bara innanför stadsgränsen. De norra kommundelarna får snabbare kommunikationer söderut och i Lohärad och Syninge kan invånarna troligen notera att färre bilister tar genvägen förbi de orterna för att slippa köerna på Stockholmsvägen en söndagskväll.