Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kritik mot att Timo Lahti kör på svensk licens

Nyligen berättade Norrtelje Tidning att Rospiggarna gjort klart för ännu ett år med 22-årige finske speedwaytalangen Timo Lahti. Och att han kommer att tävla på svensk licens. Genast kom kritiken i sociala medier från bland andra svenska förare som menar att Lahti på detta sätt tränger undan svenska förare.

Annons

Rospiggarnas lagledare Mikael Teurnberg suckar när han nås av kritiken.

– Ja, herregud, vad ska jag säga? De kan inte känna till bakgrunden. Timo har bott och haft sin bas i Hallstavik sedan 2011. Finland är en liten speedwaynation och kör inte lag-VM eller har några mästerskap av klass. Är väl inte konstigt att Timo vill ge sig själv chansen till annat? Att han vill testa att köra ett tufft SM och att på sikt slåss om en plats i ett landslag som kör lag-VM?

– Vi kan ju ta norrmannen Rune Holta som valde att köra på polsk licens av de skälen, ingen har gnällt på honom vad jag vet. Han har ju kört lag-VM för Polen och tävlat i polska mästerskap.

Vad säger du till de svenska förare som är kritiska mot ytterligare konkurrens?– De får väl gasa lite mer så löser det sig. Alla har ju chansen att köra sig till en plats i ett elitserielag. Att driva elitserielag i speedway är ingen välgörenhet, det är elitidrott där de bästa kör.

Timo Lahti, varför väljer du att köra på svensk licens? (för att det ska tillåtas måste man ha bott i Sverige i minst ett år)– För att jag tror det hjälper mig att bli en bättre förare, säger han. Dessutom ger det mig en möjlighet att köra i allsvenskan nu också (som gästförare) vilket passar utmärkt när jag bor i Sverige.

Enligt reglerna ska varje elitserielag innehålla minst tre svenska förare. Och i allsvenskan tillåts lagen ha svenska förare som kör för annat lag i elitserien som gästförare.

Mikael Teurnberg, är det här ett sätt från er att kringgå regeln om tre svenska förare i laget?– Absolut inte. Det är Timo som vill köra på svensk licens. Han började prata om det för flera år sedan, innan den här regeln tillkom. Att det skedde nu är bara en tillfällighet. Och att han tränger undan svenska förare är bara löjligt. Jag har två förare klara så här långt så det kan sluta med att jag har fyra eller fem svenskar i laget.

POVE PERSSON