Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Konstnärspar ställer ut i Hallstavik

Hermine Kellers uttrycksfulla djur inbjuder till beröring och Stig Edlunds finurliga figurer och små tittskåp väcker nyfikenhet. Nu flyttar de in i konsthallen i Hallstavik.

Det är lätt att hitta hem till Hermine Keller och Stig Edlund. De bor i huset med en gigantisk gul badanka i trädgården. Utanför Hermines ateljé längst ner i trädgården sitter en ängel och sörjer över rivningarna av gamla hus i Norrtälje. Intill henne står en flicka i röda stövlar och lite längre bort står en man med uppdragen huva med sin hund. De senare är ett par av Hermine Kellers bidrag till numera saligen avsomnade Konst i ån.

Den årliga utomhusutställningen i Norrtälje lades ner 2011 efter att de bidragande konstnärerna önskat ekonomiskt stöd, men inte fått det. Hermine Keller saknar Konst i ån.

– Man fick göra saker man aldrig gör annars.

Hermine Keller och Stig Edlund tycker att Norrtälje borde satsa mer på kulturen.

– Jag tror att kultur är ett konkurrensmedel i dag. Jag skulle vilja se en skulpturtriennal, ungefär som i Venedig, säger Stig Edlund.

Inne i Hermine Kellers ateljé är det fullt med djur i stengods och brons. På ett bord står en hund, en katt, en hare och två kaniner som är ett uppdrag från Täby. De ska utsmycka fyra nya bostadskvarter som är uppkallade efter djuren. Hermine Keller ägnade lång tid åt att ta fram haren.

– Jag känner ingen hare så jag fick göra jättemånga innan jag blev nöjd.

I Hallstavik kommer hon att ställa ut några av sina djurskulpturer. Modell för kaninerna var en hyrd sommarkanin. Annars är det dvärgschnauzern Bella som oftast är modell. Hermine Keller har avbildat henne sittande, liggande och lekande. Trots det hårda materialet är skulpturerna fulla av liv och uttryck.

Hermine Keller är utbildad på Konstakademin på 1970-talet.

– Då var det symbolisk konst och politisk konst som gällde. Jag gillade inte det.

Stig Edlund har sin ateljé i bostadshuset. Till utställningen i Hallstavik håller han på att välja ut några mindre verk, små tittskåp med collage, pinnar och ståltråd. En engångssked av plast har blivit en vacker snigel.

– Jag vill vara så enkel som möjligt, säger han.

I ateljén står också några större skulpturer som ska ställas ut på Edsviks konsthall i Sollentuna senare i höst.

– Det är en fin konsthall i Hallstavik. Men den är det så liten, så där kommer jag att ha mindre saker på väggarna och så står Hermines skulpturer på golvet.

De arbetar var och en för sig, men när de börjar bli klara söker de varandras åsikt.

– Det är nog vanligt att man håller på för länge. Man får lite tunnelseende, säger Hermine Keller.

– Man måste ha den där blicken utifrån, det är väldigt viktigt med en kritisk blick, säger Stig Edlund.