Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kommunens nya skolskjutsföretag nobbar lokala förare – ”Nekas jobb för att jag kan mina rättigheter”

Flera lokala åkare förlorade sina köruppdrag när Bergkvarabuss vann upphandlingen av kommunens skolskjuts i fjol. Nu vittnar förare om att det vinnande bolaget inte planerar att följa kommunens avtalskrav.

– Det känns konstigt att vara överkvalificerad men nekas jobb för att jag kan mina rättigheter, säger en busschaufför som har bett om att få vara anonym.

När bussbolaget Bergkvara vann upphandlingen av skolskjuts i Norrtälje kommun i slutet av förra året hoppades många lokala förare på att få anställning där, då de tvingades sluta hos de utkonkurrerade lokala bussföretagen.

Först såg det ljust ut.

– Vi fick åka till Stockholm och prova ut uniformer, mellanchefen vi pratade med var väldigt glad över vår långa erfarenhet och lokalkännedom. Sedan började vi prata om lönerna, och då hette det plötsligt att de hade de gått vidare med andra kandidater, säger mannen som har arbetat med att köra kommunens skolelever i drygt sjutton år.

Enligt mannen som sökte jobbet hos Bergkvarabuss nekades de sökande från Norrtälje kommun en garantilön på 80 procent i månaden, något de lokala åkarna alltid har lyckats komma upp i.

– De påstod att vi bara kommer att kunna arbeta 65 procent, det vill säga de ordinarie skolkörningarna, för att det inte finns mer uppdrag än så. Men det stämmer inte, det blir alltid minst 80 procent i månaden, eftersom eleverna dessutom ska skjutsat runt i kommunen till språklektioner, slöjdlektioner, och simning, med mera.

När mannen och hans kolleger nämnde detta under anställningsprocessen ska Bergkvarabuss chefer ha sagt att de inte känner till några extratimmar.

– Det är väldigt märkligt, eftersom de ju har vunnit upphandlingen. Antingen far de med osanning eller så har kommunen inte varit tydliga med vad uppdraget innebär, säger han.

Den man som sökte jobb hos Bergkvarabuss när de vann upphandlingen har valt att vara anonym då han är orolig över vad framtida arbetsgivare tycker om att han har pratat med journalister. En som inte berörs av det är chauffören Eyvor Gullmarstam. Hon är pensionerad och har framförallt kört skolbarn för att hon älskar den sociala biten.

– Jag kommer verkligen sakna barnen. Man får en relation till dem och deras familjer, säger hon.

Eyvor Gullmarstam bekräftar den anonyma kollegans bild av situationen:

– Jag tror att folk kommer att gå i taket i höst. 65 procent av en heltidstjänst kan omöjligt täcka körningarna. Man kör i stort sett hela dagarna. Utöver de ordinarie turerna kör vi ju framförallt ö-barnen hit och dit eftersom de har olika ämnen på olika skolor.

Redan i december flaggade lokala åkare för att Bergkvarabuss hade vunnit upphandlingen på felaktiga grunder.

När NT undersökte saken svarade Martin Sandström, verksamhetschef för service och support på Barn- och Utbildningskontoret i Norrtälje kommun, i ett mejl:

"I förfrågningsunderlaget så beskrivs det med all önskvärd tydlighet att vi utnyttjar bussarna mellan'morgonturerna' och 'eftermiddagsturerna' se avsnitt 2.1.1.skolskjuts, i upphandlingsföreskriftsdokumentet, bilagor Fordon och trafikvolym etc.

I de flesta turerna är det ett högre antal kilometer än som åtgår för att hämta och lämna alla barnen till skolan. Bussarna kör med trippmätare på, så några gånger per år görs en avstämning med bussbolagen."

Mannen som nekades nytt jobb på Bergkvarabuss är orolig för att höstterminen kommer bli rörig för de som är i behov av skolskjuts.

– Det här handlar inte om bitterhet från mitt håll. Vi chaufförer kommer nog få nya jobb ganska fort. Det är framförallt eleverna och föräldrarna som jag tänker på – de kommer bli lidande av en bristfällig skolskjuts.

NT har varit i kontakt med ansvariga vid Bergkvarabuss och erbjudit dem möjlighet att bemöta kritiken, men de har inte återkommit.