Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kia Sorento 2,2: Ändrar inte ett vinnande lag

Man ändrar inte på ett vinnande lag. Även om det är lilla Cee'd som gjort koreanska Kia stora i Sverige så är förändringarna små på årets upplaga av märkets största bil - Sorento. Men mysfaktorn är större!

Annons

Det var under en ekonomiskt svår period Kia Motors lanserade sin fyrhjulsdrivna Sorento. Hade inte värste konkurrenten Hyundai gått in med friskt kapital och köpt aktiemajoriteten i företaget hade Kia förmodligen gått i konkurs. Det här hände 1998 - i dag tillhör Hyundai Kia Automotive Group den kvintett som säljer flest bilar i hela världen. De övriga är Volkswagen, Ford, General Motors och Toyota.

Och nya Kia Sorento, som lanserades för ett drygt år sedan, har inte en enda skruv eller plåtbit gemensamt med föregångaren. Däremot har den det mesta gemensamt med Hyundai Santa Fe. Men bakom ratten känns bilarna förvånansvärt olika. Ännu mer från och med i år.

Att Kia Sorento lyckats locka så många svenska köpare, trots att det i dag inte är riktigt opportunt att äga en suv, tror åtminstone jag förklaras av utseendet. Den ser inte så aggressiv ut som många av konkurrenterna. Kias designchef Peter Schreyer (som på 1990-talet ritade klassiska Audi TT och VW Beetle) har gjort underverk med det koreanska märkets look.

Årets upplaga av Kia Sorento ser således exakt likadan ut som fjolårets. I stället har man jobbat med materialval och belysning på insidan. För att höja kvalitetskänslan - och mysfaktorn. Efter flera decennier hos Audi borde Schreyer veta bättre än de flesta vilka grepp som krävs.

Syskonbilen Hyundai Santa Fe går att få med antingen en 2,4-liters bensinmotor på 174 hästkrafter eller en 2,2-liters diesel på 197 hästar. Kia har valt att satsa enbart på dieseln. En råstark, tystgående och nästan helt vibrationsfri maskin som egentligen bara har ett enda fel - den höjer priset på bilen med i runda tal 30 000 kronor. Så mycket billigare är i alla fall Hyundais bensinversion.

Medan det gamla originalet var en bastant rambyggd suv med inkopplingsbar fyrhjulsdrivning och lågväxel har nya Sorento fått automatisk fyrhjulsdrivning, individuella hjulupphängningar och en självbärande kaross. Drivsystemet kan visserligen låsas i 50:50-fördelning men lågväxeln saknas. Nya Sorento är en bättre bil på vägen än gamlingen men sämre vid sidan om.

Provbilen är femsitsig men för 7 000 kronor extra kan den förses med två extraplatser längst bak. Dock inte lämpade för fullvuxna.

Annons