Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Karta: Här kör Norrtäljeborna för fort

Trafiken i Norrtälje stad rullar fram i alltför höga hastigheter. Det visar färska mätningar. Olycksstatistik pekar dessutom på att 2012 var ett dystert år i hela kommunen.

Annons

Två döda och sex svårt skadade är de sämsta siffrorna för Norrtälje stad under åren från 2003 och framåt. Dessutom skadades 48 personer lätt i trafiken under fjolåret. För att vända trenden ska kommunen nu ta itu med att försöka förbättra trafiksäkerheten.

– Vi har en dålig trend i kommunen med ett ökat antal skadade i trafikolyckor, säger trafikingenjör Robert Klingvall.

Trafikrytmen i sig är ofta högre än den tillåtna hastigheten på gatorna och Robert Klingvalls bild är att bilisterna inte ser ut att bättra sig. Under hösten har trafikmätningar gjorts på 36 platser i Norrtälje stad. (Nästa år görs motsvarande mätningar i Hallstavik och Rimbo).

Vid tolv av mätställena i Norrtälje kör mer än 15 procent av bilisterna fortare än högsta tillåtna hastighet.

Vätövägen är en av fartsträckorna där hastigheten ökar ju längre ut åt Vätöhållet som bilisterna kommer. I höjd med avfartsvägen mot Planetvägen i Solbacka kör 15 procent av bilisterna 68 kilometer i timmen eller fortare trots att de befinner sig på en 50-sträcka.

– Vätövägen är prioriterad för åtgärder, säger Robert Klingvall.

Det handlar om att få ner bullernivåerna men också om att förmå bilisterna att sänka hastigheterna. Exakt hur det ska gå till är inte bestämt, men åtgärder kan bli aktuella till nästa höst. På Hamnvägen i närheten av Parkskolan går det också undan. Där visar mätningarna att 15 procent av bilisterna kör fortare än 48 kilometer i timmen på en 30-sträcka.

När kommunen nu inleder arbetet för att förbättra trafiksäkerheten i stort ska flera olika kommunala förvaltningar kopplas in. Tjänstemän från barn och skola, bygg och miljö, sjukvård och omsorg liksom kultur och fritid ska bjudas in till en träff. Dessutom ska en trafiksäkerhetsrevision göras med hjälp av konsulter och en metod från Sveriges kommuner och landsting (SKL). Dagens säkerhetsnivå, trafikplanering och trafiksäkerhetsåtgärder liksom drift och underhåll hör till de punkter som ska bedömas och poängsättas.

Fler fartgupp eller hastighetsbegränsningar till 30 kilometer i timmen är vanliga önskemål från kommuninvånare. Robert Klingvall tror inte att det är den bästa utvägen.

– Fartgupp och sänkta hastighetsbegränsningar ger begränsad effekt eftersom det körs fort på väldigt många platser och de hastigheter som redan gäller efterlevs inte i särskilt stor utsträckning, säger han.

Nu hoppas Robert Klingvall att trafiksäkerhetsrevisionen ska ge en vägledning om vilka åtgärder som är mest verkningsfulla.

Klicka själv runt i den bifogade kartan för att se de värst drabbade vägarna (röda bubblor visar de värsta platserna). Surfar du på vår mobilapp? Gå till webbsajten för att se kartan.

Fakta till kartan

Beräknat ÅDT: det genomsnittliga trafikflödet per dygn

Max vardag: Maximalt antal fordon per timme en vardag

Andel tung trafik: andel lastbilar och bussar

85-percentil: i exemplet 39 kilometer i timmen (30 kilometer i timmen) betyder det att hastigheten för 85 procent av bilar är lägre än 39 kilometer i timmen.