Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kan skärgården lita på FP och C?

En underbar sommar i Stockholms unika skärgård är över. Som vanligt, har Waxholmsbolaget (WÅAB), dess anställda och alla engagerade skärgårdsredare som kör de vita skärgårdsbåtarna kört rekordmånga resande till största kundnöjdhet.

Annons

Var det sista sommaren? Ingen vet. Vi vet bara att den borgerliga landstingsledningen för flera år sedan under största möjliga hemlighetsmakeri inledde en process, som syftar till att avlöva WÅAB till föga mer än skylten man tänker flytta till SL:s gamla huvudkontor på Lindhagensgatan.

Alliansens gruppledare enades hösten 2008 om att söka en ny privat utförare av skärgårdstrafiken. Man påstod att WÅAB beställt för stora fartyg. Men, styrelsen är tillsatt av samma landstingsledning. Beställningarna har samma landstingsledning släppt fram för godkännande av landstingsfullmäktige. I stället för att ta sitt ansvar låter den nu de boende i skärgården och skärgårdsresenärerna betala notan.

I själva verket böjde sig landstingsledningen för en intensiv lobbykampanj, som hävdade att privata aktörer var utsatta för otillbörlig skattesubventionerad konkurrens av WÅAB. Men, WÅAB som upphandlare av kollektivtrafik till sjöss har varit en förutsättning för en levande skärgård i årtionden. Ingen aktör har varit utestängd från att lägga anbud. Och den av SL bedrivna kollektivtrafiken på land är också skattesubventionerad.

Redan i början av 2009 anlitades KPMG att göra en rapport till grund för förändringen. Rapporten var klar redan sommaren 2009, men hemligstämplades över valet hösten 2010 för att inte väcka oro. Rapporten var ett rent beställningsarbete för den inriktning som landstingsledningen redan bestämt.

Inför uppdraget till trafikförvaltningen att ta fram ett upphandlingsunderlag fick Lars Carlsson (C) och jag med, att WÅAB var för sig skulle upphandla de många smålinjer, som i dag sköts av en mängd små skärgårdsredare. Dessa är av vital betydelse för att skärgården ska fungera året runt. Deras möjlighet att också framgent lägga anbud på mindre linjer skulle säkerställas. Annars kan många av dem slås ut.

När underlaget presenterades i oktober 2012 hade detta förvrängts, så att de små linjerna med något undantag inte skulle upphandlas var för sig och inte heller av WÅAB, utan av den närmast monopolliknande aktör som skulle sköta merparten av skärgårdstrafiken i fortsättningen. Vidare hade trafikområdena gjorts om för att skapa en dominerande aktör i skärgårdstrafiken och en rad turlinjer förändrats eller förkortats.

Sedan en massiv kritikstorm brutit ut i början av året, inte minst från egna lokala partiföreträdare i skärgården, har både Folkpartiets och Centerns gruppledare i efterhand kritiserat upphandlingens utformning med samma krav på förändringar som jag reste redan förra hösten.

Det kan onekligen vara svårt att hänga med i de många turer som Birgitta Rydberg (FP) och Gustav Hemming (tidigare Andersson) (C) tagit, sedan de hösten 2008 var med och sjösatte den här upphandlingsprocessen. Kan man nu lita på att Folkpartiet och Centern står pall hela vägen fram till trafiknämndens möte den 23 september?

Vilka kosmetiska förändringar räcker för att Folkpartiet och Centern ska vika ned sig? Lite mer trafik för de historiska ångfartygen? Folkpartiet har redan svajat om de små skärgårdsredarna. I sin sommarkampanj står bara att de ska kunna anlitas som underentreprenörer av de stora drakarna. Men, det har aldrig ifrågasatts. Ska de fortsatt få möjlighet att själva lägga anbud?

I höstas trodde den moderata ledningen sig få igenom sin linje även om Folkpartiet gick emot. Det förutsatte i så fall att Miljöpartiet skulle rösta aktivt med Moderaterna. Kanske det? Miljöpartiet har varit anmärkningsvärt luddigt i sina kommentarer och hänvisat till, att vi får se vilka förbättringar som kan komma. Kan skärgården lita på att Folkpartiet, Centerpartiet och Miljöpartiet till slut ser mer till skärgårdens bästa och mindre till det interna ränkspelet i landstinget?

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel