Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Inger fick i vänta timmar på färdtjänst på julafton

Klagomålen på färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor har ökat kraftigt i Stockholms län. En av dem som klagat är Inger Mattsson från Rånäs – vars förbokade färdtjänst inte dök upp i tid på julafton.

År 2013 kom det in 26 000 klagomål på samhällsbetalda taxiresor i Stockholm, Skåne och Västra Götaland. Det går att jämföra med för fem år sedan – då det kom in 14 300 klagomål. Det visar en granskning som gjorts av Sveriges Radios program Kaliber i P1. Det resenärerna klagar mest på är punktlighet och bemötande från chaufförerna.

En av dem som skickat in klagomål angående färdtjänsten är Inger Mattsson, 56, från Rånäs. Sedan en hjärnblödning för snart 20 år sedan är hon i dag beroende av färdtjänst.

– Förutom att jag har problem med balansen så måste jag ha fasta rutiner för att jag ska fungera, berättar Inger.

Två veckor innan julafton ringde hon och förbeställde färdtjänst för att komma i tid till firandet hos sin son. Bilen skulle komma klockan 12.00 på julafton. Men när klockan slog 12 satt Inger fortfarande och väntade.

– När klockan blev tjugo över ringde jag resegarantin och de sa att den var på väg.

Klockan 13.40 anlände bilen. Även hemresan hade Inger förbokat.

– Jag hade bokat bilen till klockan 18 och när klockan blev 18.30 ringde jag resegarantin. Men då kom jag inte ens fram.

Hon ringde flera gånger utan att få kontakt. Till slut kom hon fram – och fick höra att det kunde komma en bil klockan 22.

– Vi undrade hur vi skulle lösa det, eftersom mitt värdfolk skulle i väg till bekanta.

Till slut kom det en bil klockan 19.40.

– Chaufförerna är det inget fel på, det är mellanhänderna. Jag blir förbannad för jag tänker att det handlar om pengar och inte kvalitet. Vi som är beroende av färdtjänst drabbas ju av det här.

Efter händelsen på julafton skickade hon in ett brev till kundtjänst.

– Jag fick till svar att tiderna jag uppgivit inte stämde.

Kenneth Svärd är trafikchef vid färdtjänsten Stockholms län. Han menar att av alla som åker färdtjänst är antalet som klagar fortfarande litet.

– Men varje fel är såklart ett misslyckande och då försöker vi fånga felen. Det är ju fortfarande besvärligt för den som drabbas.

Han menar att det i vägtrafik ”alltid kan bli vissa förseningar”.

– Norrtälje är ett väldigt stort område och ibland finns inte bilarna så nära som man önskar, säger Kenneth Svärd.

Att resenärer kommer med synpunkter ser färdtjänsten som positivt.

– Vi har gjort det lättare att komma i kontakt med kundservice och uppmanat resenärerna att höra av sig. Det är bidragande till att klagomålen har ökat.

Samhällsbetalda taxiresor

I Stockholms län kördes 4 105 979 samhällsbetalda taxiresor under år 2013.

I dem innefattas färdtjänst, sjuktransport och skolskjuts.

Samma år kom det in 11 627 klagomål i länet. Det går att jämföra med 5 180 klagomål år 2008.

De vanligaste klagomålen förra året handlade om att bilen inte dök upp eller bemötandet från chauffören.

I Göteborg klagas det mest på försening, service och bemötande.

I Skåne klagas det mest på personal, bemötande, service och punktlighet.

Varje dag körs omkring 8 600 färdtjänstresor med taxi och 2 100 resor med rullstolstaxi i Stockholm, enligt siffror från år 2012.

Omkring 70 000 personer har färdtjänsttillstånd i länet – och de gör i genomsnitt 45 resor per år.

65 procent av resenärerna är kvinnor.

I fjol fick färdtjänsten i Stockholm in 413 anmälningar gällande att chauffören släppt av personen på fel plats.

Källa: SR och Stockholms läns landsting