Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hur har trafiken förändrats på Esplanaden?

Årets sommar har varit den första på många, många år utan långa bilköer in till Norrtälje stad på fredagar och söndagar. Orsaken är naturligtvis Västra vägen, som invigdes den 6 juni efter fyra års byggtid och 70 års diskussioner.

Ett av de främsta syftena med Västra vägen var att slippa att få genomfartstrafik genom Norrtäljes stadskärna, och därigenom slippa de långa köerna. Detta har uppenbarligen fungerat, eftersom köerna försvunnit.

De trafikmätningar som kommunen gjort före och efter Västra vägen stod klar visar också på en kraftigt minskad trafik. Till exempel har antalet fordon på Stockholmsvägen vid korsningen mot Tullportsgatan minskat med hälften: från 8 640 fordon per dygn till 4 320 fordon per dygn.

Det är mycket bra att Västra vägen har inneburit en stor minskning av trafiken genom Norrtälje stad. Det visar att det var rätt att bygga Västra vägen, och att de hade fel som menade att vägbygget var meningslöst, eftersom den nya vägen inte skulle minska trafiken i Norrtälje centrum. Istället har Västra vägen blivit en stor succé, och gjort att köerna försvunnit och att det mesta av den tunga genomfartstrafiken flyttat till Västra vägen.

Tyvärr har kommunen bara genomfört trafikmätningar på Stockholmsvägen, Estunavägen, nya delen av Vätövägen och Västra vägen. Det gör att det är oklart vilka följder som Västra vägen fått på andra gator. Frågan är till exempel vad som hänt på Esplanaden, som ju fått en direkt anslutning till Västra vägen genom en rondell. Syftet med rondellen var att det skulle bli enklare att komma till och från Norrtälje sjukhus, inte att Esplanaden skulle användas som en smitväg in till centrala staden. Har det blivit så? Krävs det åtgärder, till exempel i form av fartgupp eller annat, för att minska biltrafiken på Esplanaden?

En annan fråga är hur öppnandet av Västra vägen förändrat trafikströmmarna på Roslagsgatan. Tanken är ju att trafiken på Roslagsgatan skall bli betydligt mindre när hamnområdet skall bebyggas. I annat fall får inte hamnområdet den täta anknytning till dagens stadskärna som planerarna strävat efter.

Det första bostadskvarteret i hamnen börjar troligen byggas runt årsskiftet, med inflyttning sommaren 2016. Då bör den nya utformningen av Roslagsgatan vara klar. Hur stora åtgärder krävs för att minska trafiken till en lämplig nivå?

Västra vägen har inneburit mycket positivt för Norrtälje stad och kraftigt minskad trafik på Stockholmsvägen och Estunavägen. Det är dock nödvändigt att se till att den nya vägen inte skapar problem på andra gator, som Esplanaden och Roslagsgatan.

Därför måste kommunen utöka antalet mätplatser vid kommande mätningar. Det behövs för att få en fullödig bild av hur Västra vägen påverkat trafikströmmarna och vad som behöver göras för att motverka de nya problem som vägen skapat.