Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Högljudd livräddare på hal is

Den låter väldigt högt och skärgårdsborna störs av oljudet. Men i framtiden kan den komma att rädda liv. NT åkte med på en tur i Sjöräddningssällskapets stolthet, hydrokoptern.

Isarna i Roslagens skärgård är väldigt ojämna just nu.

Då kan det vara bra att ha en maskin som klarar alla typer av isar. Blanka, snötäckta, tunna, tjocka och ojämna.

En hydrokopter klarar allt. Nästan.

Vid riktigt svåra isförhållanden kan räddningsinsatser till sjöss ta lång tid. Med en hydrokopter skulle sjöräddarna komma fram mycket fortare.

Det menar Rasmus Karlsson som är stationschef på Sjöräddningssällskapet i Räfsnäs.

NT åkte med Rasmus Karlsson i hydrokoptern.

– Det är en spännande maskin med stort lastutrymme som är perfekt för sjuktransporter, säger han.

Hydrokoptern, som normalt är stationerad på västkusten, är återigen på besök i Roslagens skärgård.

Här ska den under en månads tid genomgå avancerade tester och övningar på de svåra och oregelbundna isarna runt skärgårdsöarna.

– Den är som ett ilsket bi och den är riktigt kraftfull, så det är bara att hänga med och låta maskinen göra jobbet, säger Rasmus Karlsson.

Den fullutrustade hydrokoptern kostar drygt två miljoner kronor.

Den väger över två ton och kommer upp i hastigheter runt 35 knop.

Hydrokoptern tar sig fram i rännor, åker med lätthet över isvallar och klarar av att färdas på svåra isar där svävare stöter på problem.

Hydrokoptern är en avancerad maskin som drivs med diesel. Den är dyr i drift och är väldigt svår att få stopp på i öppet vatten.

– Den är nästan omöjlig att lägga till med och det är svårt att stanna i vatten men den är inte avsedd för det heller, säger Rasmus Karlsson.

Hydrokoptern ska användas som ett komplement till sjöräddningens räddningsbåtar och svävare.

Problemet med isbrytare är att de går för långsamt. Problemet med svävare är att isen har sönder luftkjolarna.

En hydrokopter är snabb och har pontoner som är mycket stryktåliga.

– Det skulle vara skönt att slippa byta kjolar, säger Rasmus Karlsson.

Hydrokopterns propeller drivs av en V8:a på 560 hästkrafter. Och det hörs.

När vi susade förbi Lidön, 50 meter ut i Tjocköfjärden stod nyfikna åskådare på land och höll för öronen.

Trots att hydrokoptern låter mycket, är svindyr i drift, går tungt i vatten och är svår att stanna med, så vill Rasmus Karlsson ha en. Varför?

– Den kan absolut rädda liv, säger han.