Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Helt rätt att lätta lite på pumplagen

De senaste åren har varit tuffa för landets mindre mackar. Många har lagts ner. 2006 fanns det drygt 3 800 bensinmackar i Sverige. I fjol hade siffran sjunkit till drygt 2 700.

Annons

Många av de här mackarna har försvunnit på landsbygden. Det har gjort att de som bor där fått mycket sämre service. Macken är ofta ett nav i bygden, och säljer ofta inte heller bara bensin, diesel och etanol, utan till exempel livsmedel.

En av faktorerna bakom mackdöden har varit den så kallade pumplagen. Den kom 2006 och innebar ett krav på att mackar skulle ha pumpar med förnybara bränslen, som etanol och fordonsgas.

Tanken var att underlätta övergången till förnybara bränslen. För att inte detta skulle leda till en omfattande nedläggning av mindre mackar gjordes ett undantag för de allra minsta mackarna: de mackar som sålde mindre än 1 000 kubikmeter bränsle skulle slippa att installera pumpar för de förnybara bränslena.

Det här undantaget har dock inte fungerat på ett bra sätt. Det krävs stora investeringar för att installera en etanolpump och den installationen är svår att få lönsam om omsättningen inte är så stor. Pumplagen har därför gjort att många mackar lagts ner.

Självklart är inte pumplagen den enda anledningen till denna mackdöd. I många fall har bensinbolagen skyllt på pumplagen, trots att nedläggningen berott på annat. Men helt klart är att pumplagen har spelat en stor roll för att antalet mackar minskat så kraftigt sedan 2006.

Det är därför bra att regeringen i förra veckan beslutade om att höja gränsen från 1 000 kubikmeter till 1 500 kubikmeter. Det gör att fler mindre mackar slipper pumplagen och får en större chans att överleva. Enligt miljödepartementet innebär den höjda gränsen att drygt 1 300 mackar nu omfattas av undantaget.

Enligt kritikerna mot denna höjning, bland annat Naturskyddsföreningen, är detta ett dåligt beslut för miljön, eftersom det gör att en del landsbygdsbor för åka längre för att tanka etanol. Det är sant, men om pumplagen medför att mackar läggs ner får många fler landsbygdsbor åka längre väg för att tanka. Och det är mycket sämre för miljön.

Dessutom har andelen förnybar energi i transportsektorn ökat kraftigt de senaste åren. Enligt Energimyndigheten var den andelen 15,1 procent i fjol, jämfört med 11,8 procent 2012. Det är långt över det svenska EU-målet på 10 procent, som dessutom skall vara uppfyllt först 2020. Den stora ökningen beror framför allt på den kraftigt ökade användningen av biodiesel.

Pumplagen har varit en bra åtgärd för att öka försäljningen av förnybara bränslen. Men eftersom den bidragit till att småmackar lagts ner har den dels motverkat sitt syfte, dels försämrat servicen på landsbygden. Därför är det bra att fler mackar nu slipper uppfylla pumplagen.