Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Helikopterbesättningar: Vi saknar förtroende för Sjöfartsverket

Samtliga piloter och en majoritet av ytbärgarna och vinschoperatörerna ombord på Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar, med baser i bland annat Norrtälje, har skrivit brev till ansvariga ministrar. I brevet framhåller undertecknarna att de saknar "förtroende för Sjöfartsverket som flygoperatör i dess nuvarande form".

Annons

Sjöfartsverket ansvarar för Sveriges räddningshelikoptrar för statlig flygräddning. Varje räddningshelikopter bemannas av fyra personer; två piloter, vinschoperatör och ytbärgare.

Helikoptrarna utgår från baser i Norrtälje, Umeå, Ronneby, Visby och Göteborg.

Nu har samtliga helikopterpiloter tillsammans med en "absolut majoritet" av ytbärgarna och vinschoperatörerna vilka bemannar Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar ställt sig bakom en skrivelse med mycket skarp kritik mot Sjöfartsverket, deras arbetsgivare:

"Sjöfartsverkets helikopterverksamhet försvårar med sitt sätt att bedriva verksamhetenflygsäkerhetsarbetet och i förlängningen även förmågan att rädda liv" står det att läsa i brevet följt av:

" Sjöfartsverket har under lång tid blundat för hur en eskalerande administration tagit överhand och där fokus inte längre ligger på flygoperationen (flygsäkerhet och kompetens). Sjöfartsverkets högsta ledning lägger sig i flygoperationen och åsidosätter den organisation, helikopterenheten, som är tillsatt att utföra detta."

Att ledningen lägger sig i själva flygoperationen är, framhåller brevskrivarna, inte tillåtet och "hade under inga omständigheter kunnat förekomma i en 'civil' verksamhet som flugit under ett s.k. AOC (Air Operator Certificate)."

Läs också: Allvarlig kritik mot Sjöfartsverket – "helt oacceptabelt"

Brevskrivarna vänder sig också mot att den digitala inspelningsutrustning som används vid efterforskning av olyckor och allvarliga tillbud för att förbättra teknik och procedurer för framtida bruk blir offentlig handling.

Därmed, framhåller brevskrivarna, kan insamlade data i form av konversation mellan besättningsmedlemmar, användas av massmedia och jurister – vilka i allt väsentligt saknar kunskap om och förståelse för helikopterverksamhet och sjöräddning – för att "analysera en specifik besättnings agerande i en godtycklig situation".

Endast Sjöfartsverkets helikopterverksamhet omfattas av sådan öppenhet; polisens och kustbevakningsflygets verksamhet omfattas av sekretess.

Sammanfattningsvis önskar brevskrivarna att verksamheten med sjöräddningshelikoptrar slutar bedrivas som statsluftfart och i stället ges civila AOC-regler.

Brevskrivarna önskar att näringsdepartementet ser över alternativa sätt att bedriva helikopterverksamheten på. Exempelvis kan verksamheten övergå i bolagsform som ett av Sjöfartsverket helägt dotterbolag. Alternativt lägga verksamheten under en annan befintlig statlig flygoperatör.

Brevet är ställt till näringsminister Mikael Damberg och infrastrukturminister Anna Johansson, med kopia till Sjöfartsverkets generaldirektör Ove Eriksson, Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam och dess enhetschef Gunnar Ljungberg.

Läs också: Ny helikopter till sjö- och flygräddningen