Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Han samlar på Rolls-Royce

Möt Michael Andersson från Roslagen som har flera Rolls-Royce i garaget.

Att gilla fina bilar gör vi väl alla lite till mans. Att gilla och dessutom äga fina och dyra bilar är inte lika vanligt. Michael Andersson har flera Rolls-Royce hemma i garaget. 59-åringen har bott i Roslagen i hela sitt liv. På gården där han bor har han också sin bilverkstad, som han drivit sedan 1983.

Av en ren slump fick han upp ögonen för det exklusiva märket Rolls-Royce. Genom åren har han haft ett gediget intresse för Citroën. Men för 8-9 år sedan ringde en verkstad i Uppsala och frågade om han kunde göra ett jobb på en Rolls-Royce. Han fick dessutom provköra den – och då var det klippt.

– Sådana här vill jag ha utbrast jag, säger han.

Sagt och gjort. Nu står det flera Rollsar hemma i garaget och glänser. Han har en RR cabb årsmodell 1983, och en RR Silver Shadow från 1979. Dessutom gjorde Rolls-Royceintresset att han även fick upp ögonen för Bentley, som i praktiken är samma bil.

Han har en sådan också, som troligen har ägts av kungahuset i Förenade Arabemiraten.

– Den mest tillverkade Rollsen är modellen Silver Shadow. Den är dessutom vanligast i Sverige. Det finns ungefär 2 000 Rolls-Royce och Bentley i Sverige. Man skrotar aldrig en Rolls-Royce, skrattar Michael.

Michael tar hand om de flesta Rolls som behöver repareras. Han är dessutom med i flera Rolls-klubbar. För en dryg månad sedan hade en av klubbarna en utflykt till Norrtälje, och cruisade långsamt på stan, vilket blev uppmärksammat.

Flera NT-läsare hade dessutom uppmärksammat att de skulle komma till Norrtälje.

– Vi fick tre nya medlemmar den dagen, berättar han.

Vad är det då som är speciellt med en Rolls-Royce, lyxbilen framför alla andra?

– Det är nog känslan. Bara att sitta i den. Allt är välgjort, det finns speciella inredningsdetaljer. Ett gediget hantverk helt enkelt.

NT får ta en provtur, och visst känns det speciellt att åka med i den 2 445 kg tunga skapelsen. Andra trafikanter reagerar när han kommer körande:

– Det händer om man åker i en rondell att folk vinkar fram en. Det är nog inte för att lämna företräde, utan för att de vill titta på bilen.

Det behöver faktiskt inte kosta en förmögenhet att köpa en Rolls-Royce.

– Det är billigare än vad man tror att köpa en Rolls än en amerikanare. Då får du en orörd originalbil. Köp hellre en välvårdad, för en risig bil kan bli väldigt dyr i längden.

Michael åker gärna till Rollsens hemland och tittar på fabriken där de tillverkas. Den ligger i Goodwood i södra England.

I England finns också en internationell klubb.

– Att se det fantastiska hantverket där gör att man nästan blir religiös, säger Michael Andersson.