Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hamnen i Räfsnäs brister i säkerhet

Backande lastbilar som delar utrymme med barn i kioskens glasskö och en uttjänt pontonbrygga. Hamnen i Räfsnäs måste anpassas till dagens trafik.

Nu har Refsnäs hamnförening tröttnat på att vänta på kommunens åtgärder.

– Det viktigaste är att öka säkerheten genom att flytta godshanteringen, säger Lennart Gylling, som är engagerad i hamnföreningen.

Problemen uppmärksammades av hamnföreningens styrelse på allvar redan 2008.

Kommunen blev informerad och därefter har det följt en lång rad turer där föreningen förgäves försökt få besked om åtgärder.

Den första april i år lämnade föreningen ifrån sig driften av hamnen till kommunen, som är markägare, i ett försök att få fart på de kommunala kvarnarna.

Hamnen i Räfsnäs är liten

, men viktig för bofasta, sommargäster, turister, butiker, restauranger, vandrarhem och konferensanläggningar i ett vidsträckt skärgårdsområde.

Trycket och trängseln vid kajerna ökar år för år, men inget har gjorts från kommunens sida för att reda upp och ordna en tryggare omstigningsplats.

Nu finns i alla fall ett arkitektförslag, gjort av Emil Almesjö, på uppdrag av hamnföreningen och bekostat av kommunen.

I förslaget skissas hur området kan byta skepnad genom att olika verksamheter byter plats.

Flytten kräver att dagens uttjänta pontonbrygga ersätts av en ny vågbrytare och en utfyllnad i vattnet för att ge plats åt omlastning av gods i hamnens bortre del.

På så sätt separeras person- och godstrafik.

Kommunen och Fortifikationsverket måste också komma överens om framtiden för en byggnad som verket förfogar över. På den platsen skulle i stället kiosken och en väntsal kunna inrymmas.

Förhandlingarna mellan kommunen och Fortifikationsverket har dragit ut på tiden och i hamnföreningen har man ännu inte fått besked om det finns någon överenskommelse mellan parterna.

I mars i år presenterade föreningen i alla fall arkitektskissen för kommunens företrädare.

Sedan blev det tyst och när föreningen skriftligen bjöd in kommunala företrädare till årsstämman i april fick föreningen inte ens ett svar.

Snart är sommaren här på allvar och då ökar trafiken i hamnen.

Hamnföreningens ordförande Magnus

Rammus är också orolig för att kommunens entreprenörer, som knappast kan finnas på plats hela tiden, inte har möjlighet att övervaka ordningen för parkerade bilar och båtliv.

Det får inte bli så att djungelns lag råder, menar föreningens företrädare, och kräver att kommunen vaknar.