Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hamnbygget hackar

Norrtälje kommun satsade närmare en halv miljon kronor på annonser när projektledaren för Norrtälje hamn skulle rekryteras. Men det blev inget napp och nu går projektet lite på tomgång.

Utvecklingen av den nya stadsdelen i hamnområdet beräknas ta 5-15 år och är Norrtäljes största byggprojekt i modern tid.

Därför slog kommunen på stora trumman när tjänsten som projektledare annonserades ut i somras. Ett antal helsidor i morgonpressen kostade totalt 475 000 kronor.

17 svar kom in och kommunen fastnade för ett namn.

– Men vi kom inte överens. Nu har vi anlitat extern hjälp med att vaska fram fler kandidater, säger Tommie Eriksson, biträdande kommundirektör.

Förhoppningen var att ha projektledaren på plats i november. Nu dröjer det troligen en bra bit in på nästa år innan hamnarbetets nyckelperson kan börja.

Kommunens planeringschef Gunnel Löfqvist befarar att utvecklingen av hamnområdet och framtagandet av detaljplaner därmed sinkas.

– Det dröjer innan projektledaren kan bygga upp sin organisation av planarkitekter och ingenjörer, säger hon.

Men under tiden pågår flera utredningar och förberedelser för bygget. Kommunen skissar bland annat på hur vägar ska dras i området och vilken typ av bebyggelse som är aktuell.

Målet är att skapa en blandstad, enligt Gunnel Löfqvist.

– Vi vill inte bara ha bostäder. Det ska finnas service, handel och andra verksamheter så att det blir liv och rörelse i området, säger hon.

Tommie Eriksson tror inte att den segslitna rekryteringen av projektledare rubbar tidsschemat alltför mycket. Målsättningen är fortfarande att ta fram detaljplaner för de första etapperna under nästa år och att sätta spaden i jorden bortåt 2014.

Den halva miljonen i annonspengar var väl investerad, enligt Tommie Eriksson. Syftet med annonserna var även att marknadsföra hamnbygget och hela kommunen, påpekar han.

– Vi bygger ett varumärke. Och vi har fått väldigt positiv respons från många, inte minst från byggbolag som vill vara med i utvecklingen av hamnen, säger Tommie Eriksson.