Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Görlabor kräver bullerplank

E18 mellan Norrtälje och Kapellskär är en av landets farligaste vägar. Nu ska den bli säkrare. Men också bullrigare. Kringboende vill ha bullerplank.

 – Det räcker med isolerade fönster och avskärmade uteplatser för vissa, tycker Trafikverket.

Alexander Rydback bor i Östhamra-Görla och tror inte på Trafikverkets försäkringar att hans villa inte behöver bullerskydd.

– Trafikverket har mätt bullret, säger han. Men bara i en datormodell. I verkligheten kommer det att bullra mer än vad modellen säger.

Alexander Rydback har tillsammans med ett 30-tal boende i Görlaområdet skrivit till Trafikverket och besvärat sig.

– Jag har själv mätt bullret och kommit fram till värden på mellan 55 dBA och 70 dBA. Det är på gränsen för tillåtna värden i bostadsbebyggelse.

Vid ombyggnaden ska vägen få 2+1-filer, på samma sätt som E18 har mellan Rosenkälla och Söderhall. Idag beskrivs den 23 kilometer långa vägen som en av landets 55 farligaste vägar.

I och med ombyggnaden, som beräknas ske år 2015-2016, får vägen vajerräcken och blir mötesfri. Vägstandarden förbättras, vilket leder till att hastigheten kan öka, från nuvarande 90 till planerade 100 km/tim.

Om vägbygget

E18-Kapellskärsvägen ska byggas om för att bli säkrare. 2+1-sträckor och vajerräcken ska hindra mötesolyckor.

Inget bullerplank planeras. Nio fastigheter i Görla kan få bullerskyddade fönster eller avskärmad uteplats.

– Fönster till nio fastigheter beräknas kosta 90 000 kr, säger Alexander Rydback. Bullerplank kostar två miljoner kr. Det gynnar 200 boende i området.