Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ge kommunala bidrag till Bris – för barnens skull

Det finns ett antal röster som behöver höras. Dessa röster tillhör våra barn, unga och unga vuxna.

Annons

Jag tror att de flesta föräldrar och anhöriga gör sitt bästa, men det kan många gånger vara svårt. Vårt samhälle ser i dag ut på det viset att vuxna arbetar. Våra könsroller har ändrats så att det är numera väldigt få som är hemmafruar och våra far- och morföräldrar är själva mitt i en karriär.

Detta gör att vi lämnar våra barn väldigt mycket. Det kan man göra, om man säkrar att det hela tiden finns vuxna i det dagliga livet och under dygnets alla timmar, vuxna som är trygghet, fostrare och som ser och hör för att vägleda.

Man kan förstås tycka att föräldrar ska ta ansvar för sina barn. Javisst, självklart. Men det är ganska svårt att ha koll dygnet runt. Och vi vet alla, att barn inte alltid säger vad som händer i deras liv.

Av omtanke om barnen och ungdomarna bör vi vuxna engagera oss på bästa sätt, tillsammans med etablerade resurser som till exempel Bris, Barnens rätt i samhället. Vi bör ta ett gemensamt ansvar, och uppmuntra dem som arbetar med frågan. Barn pratar gärna med andra vuxna, och det ska vi ta lärdom av. På det viset har vi möjlighet att se vad vi behöver göra för att få barn att i lugn och ro, i trygghet och med vägledning växa upp till fina vuxna.

Bris är en organisation som har en otroligt bra koll som vi kan dra nytta av. De har bemannade telefoner dygnet runt, alltid en vuxen som lyssnar och kan komma med vägledning. De flesta ungdomar känner till Bris, vet att de kan ringa dit när som helst. Ungdomarna vet att de inte blir utfrågade, ansatta eller känner sig obekväma.

Moderaterna i Norrtälje kommun tycker inte att vi behöver ge Bris några bidrag till telefon med mera; allt övrigt arbete är ideellt. Moderaterna motiverar det till att socialförvaltningen har egna resurser till att ta emot ungdomars telefonkontakter.

Jag har mycket svårt att övertygas om det. Vi har, såvitt jag vet, inte någon som kan ta samtal med ungdomar 24 timmar om dygnet. Ungdomarna i Norrtälje väljer inte att ringa socialkontoret. De vet inte ens att de kan det. Bris telefonnummer finns överallt, och Bris är en fast och stark organisation för våra barn, ungdomar och vuxna.

Vi behöver veta hur våra barn mår för att ta hand om dem på bästa sätt. Jag anser att Bris gör det arbetet på det mest kostnadseffektiva sättet, och ger oss möjlighet till utvärderingar varje år som hjälper oss att kartlägga hur barn och ungdomar mår.

Vi behöver våra barn, ungdomar och unga vuxna. Och de behöver oss. Hur svårt ska det vara?

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel