Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Framgångssagan Triumph fyller 110 år

Den var herre på täppan men krossades av japanerna. Kom så tillbaka och gjorde succé på nytt.
Nu fyller Triumph 110 år - det brittiska motorcykelmärket som faktiskt startades av två tyskar.

Annons

En gång i tiden var engelsmännen verkligen kungar på vägarna. På 1950-talet fanns det nämligen inga motorcyklar som var fräckare att köra än deras snabba hojar på 500 kubik. Klassiska fabrikat som Triumph och Norton, BSA och Matchless rullade rappt över hela världen. Sedan dess har samtliga gått i graven. Men Triumph har återuppstått med besked.

Grundades i slutet av 1800-talet

Märket såg dagens ljus i slutet av 1800-talet då två inflyttade tyskar satsade på trampcyklar. Strax bestämde sig herrarna för att utrusta dem med motorer och presenterade 1902 sin första motorvelociped. Kraftkällan kom från belgiska Minerva men ersattes snart av en egen konstruktion. Den ansågs tillförlitlig, försäljningen ökade och flera modeller byggdes.

FullträffMen under depressionen i början 1930-talet var det nära att Triumph strök med. Fabriken bytte ägare och designern Edward Turner anställdes. Han kom att betyda enormt mycket för märket och stod 1937 bakom fullträffen Speed Twin, en parallelltwin som kom att revolutionera den brittiska mc-industrin.

Triumph satsade på modeller som Tiger, Thunderbird och Trophy och i mitten av 1950-talet sålde generalagenten Uno Ranch i Göteborg över tusen maskiner per år. Därefter gjorde den snabba Bonneville succé under större delen av 1960-talet.

Stod inte rätt till

Men ändå stod inte allt rätt till. Fabrikaten från England saknade nytänkande och byggde maskiner med föråldrade metoder och gammaldags teknik. Därmed låg marknaden öppen för de japanska märkena.

Först togs de inte på allvar men när Honda CB 750 dök upp 1969 förändrades allt. Den var toppmodern, hade överliggande kamaxel, skivbroms samt 67 hästar, och sopade mattan med engelsmännen. Och snart kom den ännu vassare Kawasaki Z1.

StörstEfter att ha gått på knäna under hela 1970-talet stängdes Triumph-fabriken 1983. En era verkade vara över. Men varumärket köptes av mångmiljonären John Bloor som lät utveckla nya vätskekylda motorer enligt moderna metoder.

Det var dock inte många som trodde på märkets framtid. Men när Triumph kom tillbaka 1990 var det med tillförlitliga hojar som snart slog igenom på bred front.

Väldesignade maskiner

I dag satsar man på väldesignade maskiner med två eller tre cylindrar inom de flesta segment. Och man har blivit den största brittiska fordonsproducenten.

Snacka om framgångssaga.

Annons