Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Förutsättningar finns att lyckas

Efter Pisa-undersökningen kan det kännas väldigt deppigt i den svenska skolan. Alla pratar om Pisa. Ska vi kasta yxan i sjön och ge upp? Eller?

Annons

Många kloka saker har skrivits i media sedan undersökningen presenterades och innan dess också. Tar vi till oss alla goda tecken kan nog den svenska skolan utvecklas väl. Såväl skolorna i till exempel Landskrona som Hallsta skola och Bålbroskolan i Norrtälje kommun har lyckats höjs sina studieresultat rejält.

Det handlar om att förändra och förbättra lärarnas undervisning och skolledarnas ledarskap. Till exempel Learning study, som är ett arbetssätt som gör att flera lärare tillsammans utvecklar sin undervisning, vilket förstärker det kollegiala samtalet om undervisning – själva kärnan i läraryrket. Lärarna lär av varandra och av coacher och utvecklare.

I Pisa-undersökningen jämförs en mängd OECD-länder med varandra. Sverige är inte ett land som alla andra, vi är väldigt speciella inom många områden. Bland annat är vi väldigt individualistiska och självförverkligande, dessutom sekulariserade.

De länder som lyckas bäst i Pisa är hierarkiska och auktoritära. Ska vi i Sverige försöka bli bättre sydkoreaner eller finländare än vad de är själva? Jag tror att vi kommer att misslyckas på den punkten. Kanske är svenska elever helt enkelt rationella. De har listat ut vad som smartast att lägga fokus på. Sydkoreaner och finländare gillar inte Pisa, trots att de lyckas så väl. Problemet är att de inte kan utveckla och förändra sin skola, vilket de skulle behöva, säger de.

Kineserna är duktiga på att upprepa inlärd kunskap, men nu studerar de den svenska skolan för att ta till sig kreativitet, vilket de saknar.

Självklart ska vi ta till oss Pisa-resultaten. Vi måste förändra en del företeelser skolan. Lugn och ro och studiefokus behövs. Det borde vara illojalt att störa. De är de elever som har sämst förutsättningar som blir lidande. Jag tror att tillräckliga resurser finns och nya resurser har dessutom tillförts.

Jag ser fram emot resultatförbättringar i Norrtäljes skolor och jag gör det med stor tillförsikt. Vi kommer att se förbättringar i ett rimligt tidsperspektiv.

Det kommer att krävas hårt arbete och fokusering av lärare, rektorer, förvaltning och i viss mån politiker. Men det är inte politikers skruvande i systemet som kommer att vara avgörande. Det helt avgörande är rektorers och lärares fokusering på lärande.

Jag önskar dem lycka till med det arbetet. Och de ska få allt stöd de behöver i det arbetet.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel