Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fornlämningar försenar väg 77

Fornlämningar kan stoppa norra dragningen av väg 77. – Det som vi från början trodde var två eller tre separata objekt hänger sannolikt ihop, säger projektledare Christina Eklööf.

De kompletterande utredningarna för väg 77 som Trafikverket gjorde under hösten visar att fornlämningarna nordväst och norr om Rimbo är större och mer komplexa än vad man trodde från början.

– Vi vet fortfarande inte hur stora objekten är. Det som vi från början trodde var två eller tre separata objekt hänger med stor sannolikhet ihop, säger projektledare Christina Eklööf.

Det handlar om gravfält, gravhägnad och bosättningar som eventuellt kan påverka beslutet om delsträcka fyra, förbi Rimbo. Men eftersom det inte har gjorts någon utgrävning är det svårt att veta hur utbrett det är.

Höstens utredningar innefattade även naturvärden och jordbruk. Men det är utifrån den arkeologiska utredningen som Trafikverket har bett om ståndpunkt från Norrtälje kommun och länsstyrelsen.

På samrådshandlingen i början av förra året förordade kommunen att en norrgående förbifart av Rimbo är den bästa trafiklösningen.

Kommunen lämnade sitt yttrande baserat på de kompletterande utredningarna i mitten av december.

– Om det inte går att hitta ett lämpligt läge inom den norra korridoren, som inte skadar kulturmiljövärdena, bör man fortsätta utreda ett nytt område väster om Tistelkullen och Bolsmossen, säger Erik L’Estrade, infrastrukturplanerare på Norrtälje kommun.

Vidare föreslår kommunen en etappindelning av delsträckorna ett till tre mellan länsgränsen och Alhamra, samt sträckorna fem till sju mellan Åby och Rösa, så att Trafikverket kan påbörja en vägplan för dem.

Byggstarten är planerad till 2018 och vägöppningen till 2021.

Erik L’Estrade påpekar att det är viktigt att komma i gång så snabbt som möjligt med vägbygget.

– Som det ser ut i dag har den här vägen stora säkerhetsproblem. Där kör mycket tung trafik, vägen upplevs intensiv och går rakt igenom tätorter.

Länsstyrelsen har aviserat att ytterligare arkeologiska utredningar kan behövas innan det går att ta ställning till delsträcka fyra norr om Rimbo.

– Tidigast till våren kan dessa utredningar utföras som kan ge svar på fornlämningarnas komplexitet och eventuella utbredningar, säger Christina Eklööf.

Men innan dess har Trafikverket valt att invänta länsstyrelsens yttrande.

– Ett sämre alternativ skulle vara att länsstyrelsen väljer att inte yttra sig alls eftersom Trafikverket då inte kan fortsätta sitt arbete.