Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Företag missnöjda med kommunupphandlingar

Företagsklimatet kallnar i Norrtälje. Företagen är framför allt missnöjda med hur kommunen sköter sina upphandlingar.

Norrtälje och ytterligare 175 av landets 290 kommuner får lägre betyg av företagen i år jämfört med 2013, enligt Svenskt Näringslivs företagsundersökning. Det samlade omdömet för företagsklimatet i Norrtälje är 3,29 på en skala från 1-6 där 6 betyder utmärkt. Förra året var siffran 3,37.

Även om kommunens betyg endast sjunker marginellt så är Anna-Lena Holmström, regionchef på Svenskt Näringsliv, bekymrad.

– En trea motsvarar bara betyget godtagbart. För bra krävs en fyra, säger hon.

Kritiken mot de kommunala upphandlingarna drar ner Norrtäljes betyg. Däremot kan kommunen glädja sig åt att företagen upplever att politikers och tjänstemäns attityder och service har blivit bättre.

– Att förbättra företagsklimatet är ett prioriterat och långsiktigt arbete. Vi tycker att våra upphandlingar fungerar väl och vinner de flesta överprövningar som görs. Men upphandlingar är komplicerade och vi får jobba mer med frågan framöver, säger kommunalrådet Kjell Jansson (M).

Anna-Lena Holmströms recept för ett hetare företagsklimat är enkel:

– Kommunerna måste ta på sig företagarglasögonen i alla frågor. Mer dialog skulle lösa många problem.