Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Förbud mot mobiltelefoner är ingen lösning

Ska man förbjuda barn i bilar? Ser man rent trafiksäkerhetsmässigt borde svaret vara ett tydligt ja. Det finns nog få saker som kan vara lika störande för koncentrationen hos den som kör som de egna barnen.

Annons

Ändå är det naturligtvis ingen som föreslår det. Själva vitsen med privatbilismen skulle till stora delar försvinna om inte barn kunde åka med.

Inte heller finns det några starka krav på att man ska förbjuda vare sig cd-spelare eller radio i bilen. Detta trots att dessa säkert också kan leda till att föraren ibland tappar koncentrationen på vägen.

När det gäller mobiltelefoner är det dock en annan sak. Där finns det en opinion som kräver förbud mot att tala i ”handhållna” mobiltelefoner. Sådan lagstiftning finns i de flesta andra europeiska länder.

Problemet med den lagstiftningen är bara att den reglerar något som i sig inte spelar någon större roll. Det stora problemet med mobiltelefonsamtal är inte att bilföraren bara har en hand på ratten, utan att samtalet riskerar att lägga beslag på förarens uppmärksamhet.

Debatten har dock varit intensiv och en tveksam regering har mer eller mindre av en riksdagsmajoritet tvingats skärpa lagregleringen. Det är detta som ligger bakom att det från den 1 december finns en ny bestämmelse i trafikförordningen som stadgar att ”vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter såsom användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning, endast om det inte inverkar menligt på framförandet av fordonet”.

När det gäller farligt beteende i bilen är det knappast att samtala i mobilen som är det som är mest trafikfarliga. Riskerna uppstår snarare när det handlar om att blicken lämnar vägen, om det är för att plocka fram en cd-skiva, ställa in en radiokanal eller kolla en karta. Självklart kan det också innebära stora risker om någon får för sig att sms:a samtidigt som de kör, eller för den delen om de försöker skriva något med papper och penna.

Trafiksäkerhet är viktig och det är nödvändigt att alla som kör bil eller på annat sätt rör sig i trafiken inte bara följer lagar och regler utan också använder ett gott omdöme. Men frågan är i vilken detalj det går att använda lagar och regler för att reparera bristande omdöme. I vissa fall har det fungerat bra. Den bilbälteslag som gäller i Sverige räddar liv. Men samma tydliga och enkla samband finns inte när det gäller mobiltelefoner.

Självklart kan man försöka att identifiera och lagstifta mot varje form av olämpligt beteende från bilförare, men det kommer aldrig att bli en uttömmande lista. Nya regler riskerar därför endera bli flummiga och otydliga eller så rigida att de uppfattas som orimliga. Därför finns det inget skäl att införa ytterligare förbud när det gäller mobiltelefoni i trafiken och egentligen finns inte ens behov av den reglering som trädde i kraft 1:a december.