Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Förbud mot dubbdäck ska ge bättre miljö

När Västra vägen tas i bruk tar Norrtälje kommun över ansvaret för Stockholmsvägen genom stan. I samband med det vill tjänstemännen passa på att införa dubbdäcksförbud.

April april... Den här artikeln är ett aprilskämt!

 

Nu finns det ett tjänstemannaförslag om att införa dubbdäcksförbud på Stockholmsvägen på grund av höga luftföroreningshalter. Förbudet ska gälla från den 1 oktober. Kommunens trafikingenjör Robert Klingvall har lett arbetet med förslaget om dubbdäcksförbud. Norrtälje blir därmed den andra kommunen i Stockholms län som inför förbudet. Hornsgatan i Stockholm har sedan tidigare dubbdäcksförbud.

– Det är en ära att vara i framkant i den här frågan, säger Robert Klingvall.

Den 6 juni tar kommunen över Stockholmsvägen och Estunavägen från Trafikverket. Det är en del i avtalet om ny sträckning av väg 76 (Västra vägen). Det innebär att kommunen bestämmer hur Stockholmsvägen och Estunavägen ska skötas. Den första åtgärden som är beslutad är att införa dubbdäcksförbud från första oktober i år.

Skälet är att luftkvalitén utmed Stockholmsvägen överstiger vissa gränsvärden.

– Av de många skadliga ämnen som finns i inandningsluften är det framförallt halten av fekalier som är oroande hög, säger Robert Klingvall.

Förbudet mot dubbdäck omfattar inte cykeltrafik. Det är fortfarande tillåtet att cykla med dubbdäck under förutsättning att det råder vinterväglag.

Robert Klingvall är medveten om att ett förbud mot dubbdäck är en kontroversiell fråga men motiverar tjänstemannaförslaget:

– Svåra frågor bör hanteras av tjänstemän. Under ett valår skulle det annars vara omöjligt att genomföra beslut och åtgärder som ingen efterfrågar.

– Ett dubbdäcksförbud skulle också driva trafiken via Västra vägen, och det är en effekt vi vill uppnå.

Förbudet har redan väckt kritik. Tomas Johansson, centrumledare på Norrtälje Handelsstad, kallar det för ”dumdristigt”.

– Det känns tyvärr helt ogenomtänkt. Det skulle förstärka bilden av Norrtälje som enbart en sommarstad.

– Dessutom har vi handel i stadskärnan som kommer drabbas. Många av besökarna använder bil med dubbdäck. Hur ska de ta sig in till stan nu? fortsätter Johansson.

Robert Klingvall ser samma problem, men tror att det finns en lösning.

– Vi skulle kunna skapa infartsparkeringar söder och norr om staden. Därifrån kan vi ha regelbunden busstrafik in mot stadskärnan.

Klingvall fortsätter:

– Vi är medvetna om att det kommer riktas kritik mot förbudet, men jag tror samtidigt att alla är tacksamma över de miljövinster vi får.