Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Felbehandlades av Skatteverket – får 50 kronor

En Rimbobo fick felaktigt besked om att betala trängselskatt och tilläggsavgift. Efter flera samtal med långa telefonköer begärde kvinnan skadestånd av Skatteverket.

Kvinnan tog kontakt med Transportstyrelsen och fick länge sitta i telefonkö innan hon kom fram till en tjänsteman. Hon fick då beskedet att de felaktiga avgifterna var undanröjda.

En tid senare kom dock en påminnelse om att betala tilläggsavgiften. Kvinnan kontaktade då Transportstyrelsen igen och avgiften togs bort.

Hon skriver i ett brev till Skatteverket att händelsen har tagit henne så hårt att hon tycker att hon förtjänar ett skadestånd. ”Dels för telefonsamtal och tiden det tagit i telefonkö och dels för att jag mått väldigt dåligt av detta”, skriver hon i brevet.

Skatteverket håller med om att kvinnan förtjänar kompensation för felaktig handläggning. Kvinnan får därför ett statligt skadestånd – på 50 kronor. Det för kostnaden för telefonsamtalen.

Någon ersättning för kränkning, som också efterfrågades, medges dock inte.