Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fel att avskaffa förskoleklasserna

Vi trodde att den tid var förbi då någon på allvar menade att lek är en sak och lärande en annan. Men nu förändras förutsättningarna när Jan Björklund och Alliansen föreslår en tioårig grundskola.

Annons

Den nuvarande förskoleklassen är en av de mest uppskattade delarna av svensk skola dit 96 procent av alla sexåringar frivilligt går för ett lekfullt lärande och en bra förberedelse inför grundskolan. Nu ska förskoleklassen avskaffas och sexåringarna ska in i lågstadiet. Lyssnar man på utbildningsministern ska de ner bakom skolbänken och få scheman i handen.

Det finns ingen forskning som säger att det här skulle göra skolresultaten bättre. Tvärtom. De internationella erfarenheterna pekar snarare mot att formalisering av lärandet alltför tidigt gör att fler elever tidigt tappar lusten och intresset.

I den studie som gjorts av svenska barn konstaterar forskare att ”barn som börjar skolan vid senare ålder lyckas bättre i skolan i alla ämnen utom idrott. Speciellt gäller detta för elever som kommer från familjer där föräldrar har låg utbildning. Elever som är äldre vid skolstart examineras också i större utsträckning från gymnasiet”.

Det är Sven Persson, professor i pedagogik vid Malmö högskola, som gjort översynen och förklarar resultaten med att ”barn som tidigt får så kallad formell undervisning lär sig att vara tysta, lyssna och vara passiva och det gynnar inte det fortsatta lärandet i skolan. Om barn lär sig att vara undersökande, att vara aktiva och engagerade så har det stor betydelse för deras fortsatta lärande”.

Det här en reform som går i helt fel riktning. Och det finns mycket viktigare utmaningar i den svenska förskolan. Den största är att barngrupperna växt, och personaltätheten minskat. Sedan alliansen bildade regering 2006 har de stora barngrupperna, med över tjugo barn, blivit 30 procent fler. Minst 113 000 barn började nu efter jul i barngrupper som Skolverket tidigare bedömt som för stora.

När det finns för lite personal är risken stor att barn inte får den tid de behöver, och att den goda pedagogiken i förskolan inte når varje barn.

Vi ger förskollärarna ett stort ansvar när vi överlämnar våra barn i deras händer, merparten av barnens vakna timmar. Då vill vi också att förskolelärarna ska få tid att göra sitt jobb, en lön som värderar deras gärning och så klart fortbildning. Det är här vi borde satsa. Och att lek och lärande är helt integrerade med varandra i förskolebarnets värld.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel