Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Expert: Så ska Norrtälje växa som ort

De flesta stockholmare tror att Norrtälje ligger längre bort än vad det gör, skriver varumärkesexperten Julian Stubbs i en rapport på uppdrag av kommunen.

Annons

Fler barnfamiljer, fler högutbildade och en levande stad året om. Det kan vara några av målen när Norrtälje kommun väljer väg inför framtiden. Arbetet med att utveckla ett varumärke för Norrtälje går vidare. Nu har rapporten som varumärkesexperten Julian Stubbs och hans företag Up there, everywhere, tagit fram, presenterats för kommunens politiker.

– Rapporten är inte revolutionerande, den bekräftar en del som många haft på känn, säger näringslivschef Dan Löfgren.

Konsultföretaget har intervjuat 16 personer, en del av dem är kommunala tjänstemän, andra är företagare eller anställda. Den samlade bilden är att Norrtälje är en riktig småstad och ingen vanlig förort till Stockholm. Arbetslösheten är låg och miljön trivsam. Natur och skärgård väntar runt hörnet. Men.

Åldersstrukturen kan bli ett problem på sikt. Dagens aktiva pensionärer kommer att behöva allt mer av vård och omsorg i framtiden.

– På ett par decenniers sikt hotar den (åldersstrukturen, red:s anmärkning) både samhällsekonomin och livskvalitén, skriver Stubbs som också tar upp att särskilt yngre tycker att det är svårt att komma till tals med kommunledningen och få gehör för nya idéer.

Att det tycks råda en sorts liknöjdhet där alltför många anser att det är bra som det är, nämns också i rapporten liksom en rädsla för förändringar. Dan Löfgren reagerar i sin tur på att många röster Ny i debatten är väldigt negativa. Och i rapporten står det:

– Alla kommuninvånare borde bejaka den enda möjliga framtiden, en föryngrad och aktiverad småstad som en expansiv del av Stockholmsregionen.

Rådet till kommunen är att försöka attrahera yngre och mer högutbildade inflyttare. Entreprenörer kan vara särskilt välkomna. Att Norrtälje ligger nära Stockholm kan ses som en viktig förutsättning. Så här skriver Stubbs, som varit med om att lansera Stockholm som Skandinaviens huvudstad:

– De flesta stockholmare tror att Norrtälje ligger längre bort än vad det gör. Detta mentala avstånd måste överbryggas. De flesta skulle inte gissa att Norrtälje ligger endast 50 minuter norr om Stockholms City.

Kommunalrådet Kjell Jansson (M) är till freds med att Stubbs rapport går att koppla ihop med den översiktsplan för tiden fram till 2040 som fullmäktiges politiker ska ta beslut om inom kort.

– Rapporten ligger helt i linje med översiktsplanen, säger kommunalrådet.

Hur arbetet med att ta fram ett varumärke ska fortsätta är inte klarlagt ännu.

– Fler och fler blir i alla fall nyfikna, säger Dan Löfgren och hoppas att diskussionerna ska föra frågan vidare.