Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dyrare flis är inget skäl för att stoppa planerna

Förvandlingen av Norrtälje hamn från ett industriområde till en del av stadskärnan har hittills gått ganska trögt. Men snart tycks saker börja hända.

Annons

Den så kallade skelettplanen skall enligt planerna antas av fullmäktige nu i vår. I höst börjar sedan bygget av de första bostäderna, samtidigt som kommunen påbörjar arbetet med att förstärka kajen. Skelettplanen ställs ut under februari. Då får alla Norrtäljebor möjlighet att komma med synpunkter. Och att många tycker saker om hamnplanerna är uppenbart om man ser till alla de inlägg om hamnens framtid som gjorts i bloggar, insändare och debattartiklar.

Vissa är rädda för att Norrtälje hamn skall bli en ”Hammarby sjöstad”, medan andra tycker att planerna för hamnområdet innehåller för många bostäder och bör ha ett större inslag av butiker, kaféer och hantverksbodar, och framför allt ett stort kulturhus. Däremot är inte debatten om silotornens framtid lika het längre. Det kan bero på att silorna kanske får bli kvar, ombyggda till lägenheter.

Istället är det nedläggning av hamnverksamheten som just nu upprör mest: att hamnen är orsaken till att Norrtälje grundades och att de energisnåla sjötransporterna blir mer viktiga i framtiden. Flera har också pekat på att transporterna av flis till Norrtälje Energis kraftvärmeverk i Arsta tvingas flytta från Norrtälje hamn till Hargshamn, vilket innebär dyrare och mer miljöförorenande lastbilstransporter.

Det är dock svårt att hålla med om att hamnverksamheten skall vara ett tillräckligt skäl för att stoppa exploateringen av Norrtälje hamn. Verksamheten där består i dag nästan enbart av flishantering. Och även om det innebär ökade lastbilstransporter om flishanteringen flyttar, så innebär det samtidigt mindre transporter inne i Norrtälje stad och mindre påverkan av buller och damm för alla dem som bor nära hamnen. Och visst kan kustsjöfart få en ökad betydelse i framtiden, men frågan är då om en hamn för godshantering, med alla de risker detta innebär, verkligen skall ligga så nära en stads centrum. I så fall är det bättre att bygga ut hamnen i Kapellskär, eller bygga en helt ny hamn, som inte ligger så nära centrum.

Det är inte heller säkert att flytten av flishanteringen innebär mer transporter. Följden kan istället bli att flytten till Hargshamn gör att den lokala flisen blir mer konkurrenskraftig än i dag, och att transporterna därmed minskar.

Dessutom kommer fortfarande en del av hamnverksamheten att finnas kvar. Passagerarbåtar och till exempel stora segelfartyg skall, enligt planerna, även i fortsättningen kunna lägga till där.

Norrtälje hamn-projektet är av avgörande betydelse för hur Norrtälje stad kommer att se ut i framtiden. Det är därför bara att hoppas att många kommun-medborgare nu tar chansen att påverka, och skickar in sina synpunkter på skelettplanen till kommunen.