Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dra nytta av framgångarna på Hallsta skola

Skolinspektionen genomförde våren 2010 en genomgång av samtliga skolor i Norrtälje kommun. I de rapporter som kom efter dessa genomgångar var kritiken speciellt hård mot Hallsta skola i Hallstavik.

Annons

Enligt Skolinspektionen tog inte skolans rektor tillräckligt ansvar för att skolan var inriktad på att ge eleverna kunskaper, och rektor och lärare hade låga förväntningar på elevernas förmåga. Detta gjorde att elevernas resultat var ovanligt svaga, framför allt bland pojkarna. Bland pojkarna i nionde klass vad det bara lite mer än hälften, 56 procent, som hade godkänt i alla ämnen.

Skolinspektionens rapport fick kommunens politiker att agera. En ny rektor anställdes och flera åtgärder sattes in för att förbättra elevernas resultat.

De här åtgärderna tycks ha lett till stora förbättringar. Sedan Skolinspektionen kom med sin rapport våren 2010 har andelen pojkar i nian som är godkända i alla ämnen stigit varje år i Hallsta skola. I våras var det 73 procent av pojkarna som hade godkänt i alla ämnen. Det var bättre än medeltalet i kommunen, som var 68 procent.

Fortfarande är dock andelen flickor som har godkänt i alla ämnen större än andelen pojkar. I våras var andelen flickor 77 procent, vilket är lika med medeltalet i kommunen.

Det senaste året har också Hallsta skola höjt det genomsnittliga betygsvärdet mycket kraftigt. Höjningen är hela 20 betygspoäng, från 181 till 201 poäng. Den höjningen är den näst största i hela Sverige mellan 2012 och 2013.

De positiva utvecklingen i Hallsta skola visar att det går att förbättra resultaten i en skola om skolans ledning, kommunens skolförvaltning och kommunens skolpolitiker vidtar rätt åtgärder. Det håller inte att skylla på att det finns en anti-pluggkultur på orten, eller på en negativ syn på skolan och värdet av kunskap. Dessa attityder är inte huggna i sten utan går att förändra och påverka, inte minst om skolan får en rektor som har kunskap och vilja att ta itu med problemen, så som skett på Hallsta skola.

Det finns dock mer att göra i Hallsta skola. Även om skolan i dag tillhör de bättre i Norrtälje kommun både vad gäller andelen elever som är godkända i alla ämnen och genomsnittligt meritvärde, så är det fortfarande en bit kvar till genomsnittet för hela Sverige. Förhoppningsvis har dock de förändringar som gjorts i Hallsta skola inneburit att trenden kan fortsätta så att kommande nior får ännu bättre resultat.

De stora förbättringarna i Hallsta skola kan också fungera som inspiration för de andra skolorna i Norrtälje kommun, och visa att det går att vända en negativ trend. För även om årets nior i genomsnitt har något högre betygspoäng än i fjol, så är det fortfarande en bit kvar till genomsnittet för hela riket. Och dit borde Norrtäljes skolor ha goda förutsättningar att nå, inte minst om de utnyttjar erfarenheterna från Hallsta skola på rätt sätt.