Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Digitaliseringen gör att äldre diskrimineras

Ingen kan i dag ha undgått att den digitala utvecklingen inom vården går i rasande takt. Detta gäller i den offentligt finansierade vården men också den privata vårdindustrin som utvecklas än i snabbare takt.

Nyttjandet av till exempel tjänster som legitimation via en dator är försvinnande litet bland dem över 80 år. De är därför helt beroende av anhöriga eller av äldre teknik.

Inte minst är digitala tjänster extra betydelsefulla i glesbygder som Norrtälje där det kan vara en timmes restid till den som erbjuder tjänsten över disk och onödig väntan när man väl är där. Samma tjänst kan enkelt erbjudas digitalt över internet.

Det är inte för inte som olika finansiella tjänster de senaste tio åren formligen har exploderat. Det främst exemplet är internetbankkontor. I dag görs över två miljarder transaktioner årligen med hjälp av legitimationstjänsten Bank-id.

Vi roade oss med att ladda ner statistik om vilka som använder Bank-id som legitimering. Det är i dag cirka sju miljoner. Att läsa om åldersfördelningen var dock inte kul. Över 90 procent av dem mellan 21 och 30 år använder Bank-id, medan knappt 38 procent av dem mellan 71 och 80 år gör detta, liksom knappt tio procent av dem över 80 år.

Vi kan här endast spekulera att de äldre och lite sjukare kanske än mindre benägna, kan eller får möjlighet att ta till sig tekniken. Alla grupper använder Bank-id men den kraftiga snedfördelningen är likväl oroande.

Nu står vården på tur att införa de nya möjligheter som tekniken bär med sig. Politiker och tjänstemän är medvetna om problemen och försöker hitta strategier för att även de äldre ska kunna ta del av denna digitalisering, som införs i ett relativt högt tempo. Låt oss ge några fundamentala exempel på problemen.

•Inte sällan försämras hörseln när man blir äldre vilket innebär att missförstånd lätt sker till och med över något så beprövat som en telefon.

•När synen försämras får man svårt att ta till sig till exempel video- eller telefonsamtal över nätet.

•Vissa tjänster för datorer eller mobiltelefoner (till exempel appar) kan vara svåra att förstå hur man ska kunna använda, eller vad som krävs om när man väl har lyckas surfa till tjänsten.

En tjänst som vi tycker är utmärkt är Vårdguiden 1177 där du som patient kan boka läkartid, se recept och direkt kommunicera med din vårdpersonal. Den vårdcentral som inte erbjuder sådana tjänster är snart ute ur leken.

Även här ser vi en reell teknisk åldersdiskriminering. Självklart erbjuder vårdgivarna vanliga telefontjänster och har öppettider för att fysiskt boka sig. Men de som kan använda digital teknik har direkta fördelar jämfört med dem som inte kan. Man kan kanske till och med säga i likvärdighetens och jämlikhetens tidevarv att de yngre kan plocka russinen ur den digitala vårdkakan.

Det vi vill poängtera är att de yngre både kan plocka ur russinet i kakan och även äta den, medan de äldre riskerar att diskrimineras i trippel betydelse i en glesbygd som Norrtälje. För att bryta detta och inte bara vänta in generationsskiften tror vi att måste hitta mer och bättre lösningar för de äldre att få större möjlighet att bli mer delaktiga i detta skifte, både tillträde till nya vårdtjänster såväl som innehållet i tjänsten.

Roger Svensson, verksamhetschef Lugn & Ro

Isabella Svensson, programchef Husläkaren Lugn & Ro

Tove Svensson, personalchef Lugn & Ro

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel