Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Det sprang zebror framför bilen"

Martin och Jan Hagman från Rimbo körde klassiska Safarirallyt.

Annons

Klassiska East African Safari Rally (Safarirallyt) har körts sedan 1953. Den 21 november startade årets upplaga i kenyanska Mombasa och i fredags gick rallyt i mål i samma stad.

Safarirallyt lockade ett 60-tal ekipage i år, 54 gick i mål.  Ett av dem var far och son Jan och Martin Hagman från Rimbo som slutade på 24:e plats. 

Paret genomförde rallyt i sin Porsche 911 på ungefär 21 timmar och var bara 21 sekunder långsammare än före detta STCC-vinnaren Richard Göransson som slutade 23:a. Vann gjorde kenyanen Ian Duncan, knappt 17 timmar, minuterna före svenske Stig Blomqvist.

– Det var ett riktigt äventyr. Det är svårt att förklara för folk här hemma. I bland åkte vi inte på vägar, utan på berg, stora stenar och klippor, säger Martin Hagman kartläsare åt pappa Jan.

– En gång tog vägen slut och så stötte vi på ett tre gånger tre meter stort hål i vägen.

Safarirallyt sträckte sig i år över både Kenya och Tanzania, uppdelat på fyra dagars rally, en vilodag och sedan fyra dagar rally till. Ungefär 410 mil avverkades, varav 176 mil specialsträckor.

– Dagen efter vilodagen var vi på väg ut till en av specialsträckorna, med 15 sekunder kvar till start vek sig plötsligt bilens högra framsida nedåt.

– Staget till stötdämparen hade gått av så vi fick ligga kvar i lä och fixa till det. Vi tappade ungefär 50 minuter på det, men annars flöt rallyt på bra sånär på en punktering och att sladden till startmotorn åkte ur när vi körde över ett hopp.

Hur såg dagarna ut?– Man gick upp vid halv sex och starten gick vid sju. Sedan kom man i mål på kvällen vid sex och då gällde det att läsa alla ändringar i vägboken. Därefter var det bara att äta middag och gå och lägga sig.

Vad har varit roligast?– Allt runt omkring. Det är världens hårdaste rally och en riktig utmaning. Det är så långt och när man åker ut till specialsträckorna springer det ut zebror framför bilen, det är en riktig upplevelse.

Har ni pratat om att göra om det här?– Nu får man väl smälta det här, men vi har redan pratat om att åka ned igen. Safarirallyt körs vartannat år.

Även Björn Waldegård, Rö, deltog i Safarirallyt med sonen Mathias som kartläsare. Paret tvingades bryta tävlingen efter en krasch under rallyts första dagar. Båda flögs till Nairobi med ambulanshelikopter.

– Jag klarade mig oskadd, men Mathias verkar ha drabbats av en mindre hjärnskakning, säger Björn Waldegård till emotorsport.se.