Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Det gäller att bryta den onda cirkeln

Det går trögt för elbilsförsäljningen i Sverige. För två år sedan införde regeringen den så kallade supermiljöbilspremien. Den var på 40 000 kronor och skulle bara ges till de allra miljövänligaste bilarna, som elbilar. Men succén med tidigare miljöbilspremier har inte upprepats. I fjol såldes bara 1 546 elbilar såldes, varav 141 till privatpersoner.

Annons

Totalt sett stod supermiljöbilarna i fjol för 0,6 procent av bilförsäljningen. I år förväntas siffran öka till 1,5 procent, eller 4 500 bilar. Det är låga siffror, inte minst med tanke på att regeringens lagt fast målet om att Sverige 2030 skall ha en fossiloberoende fordonsflotta.

En viktig anledning till att få elbilar säljs är priset – elbilarna är klart dyrare än vanliga bilar, trots premien på 40000 kronor. En annan viktig anledning är att det saknas laddställen, där man kan parkera bilen och få batteriet uppladdat – om man inte vet att man kan ladda bilen när man är ute och åker, så vågar man inte köpa elbil. Å andra sidan är det få som satsar på att bygga laddställen, om det inte är någon som använder dem.

Här i Norrtälje finns det till exempel laddställen på Norrtälje Energis huvudkontor. Där kan man ladda gratis, men trots det är det mycket få som laddar där: bara någon enstaka per år. Och då ser inte Norrtälje Energi det som meningsfullt att bygga fler laddställen.

Det blir som en ond cirkel. Få bilar säljs för att det saknar laddställen. Samtidigt byggs få nya laddställen eftersom det säljs få elbilar.

Supermiljöbilspremien var ett sätt att komma bort från denna onda cirkel, och få fler att köpa elbil. Men det har uppenbarligen inte räckt. Därför är det dags för regeringen och energiminister Anna-Karin Hatt (C) att gå vidare, och ta fram en stimulans även för laddstolpar och annan infrastruktur som behövs för att det skall bli lättare att använda elbilar.

Det är dock inte bara regeringen som behöver agera. Samma gäller för kommuner och landsting. Lite görs redan: på måndag skall till exempel Stockholms stad inviga den första snabbladdaren av elbilar vid Roslagstull. Men mycket mer behöver göras. Till exempel bör Norrtälje kommun fundera över att placera ut laddstationer vid pendlarparkeringarna.

På samma sätt bör kommunens politiker se till att kommunägda Norrtälje Energi blir mer aktivt när det gäller laddningsmöjligheter för elbilar, dels av miljöskäl, men också av ekonomiska skäl. Mycket talar för att mer effektiv energianvändning gör att konsumtionen av el kommer att minska i framtiden. Samtidigt innebär utbyggnaden av vindkraft och solceller att elproduktionen i Sverige ökar.

I det läget kan elförsäljning till elbilar bli en mycket viktig marknad för de svenska energibolagen. Den dag som energibolagen inser detta lär det bli en snabb utbyggnad av laddstationerna.