Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Det behövs inga informationskampanjer

Hur många Norrtäljebor kan placera ut Hässleholm på en svensk karta? Hälften? 25 procent? Hur många vet exakt var Piteå ligger? Eller Kramfors? Eller Dals-Ed och Munkedal, som Norrtelje Tidnings tidningschef respektive politiske chefredaktör kommer ifrån? Antagligen inte speciellt många. 15 procent kanske? Eller 5?

Annons

Många Norrtäljebor satte nog morgonkaffet i halsen när de i förra veckan läste i Norrtelje Tidning om den undersökning Norrtälje kommun beställt om bilden av Norrtälje. Bara 57 procent av de tillfrågade hade hört talas om Norrtälje. Bara 39 procent kände till Norrtälje och så få som 27 procent kunde pricka ut Norrtälje kommun på en karta. Många tyckte säkerligen att detta var förvånansvärt låga siffror, och hade trott att Norrtälje skulle vara välkänt i hela landet. Men så är det uppenbarligen inte.

I det läget är det lätt att kräva att Norrtälje kommun skall göra en stor informationskampanj i rikstäckande media ”för att sätta Norrtälje på kartan”. Förhoppningsvis kommer dock inte kommunen att göra detta. Norrtäljes siffror måste nämligen jämföras med dem för andra kommuner. Och då visar det sig att Norrtäljes siffror inte alls är så dåliga. Norrtälje är ungefär lika väl känt som andra mellanstora städer. Större städer, som Örebro, Jönköping och Sundsvall är mer kända, men inte speciellt mycket.

Frågan är också om Norrtälje behöver vara mer känt än det är i dag. Norrtälje är säkerligen mer känt i Stockholms och Uppsala län än i resten av landet. Och det är också från dessa två län som kommunen har lättast att locka inflyttare. Att bli mer känt i Malmö eller Luleå är därför ganska meningslöst: det är så få därifrån som väljer mellan Norrtälje och till exempel Vallentuna eller Österåker.

Även i övrigt är undersökningen ganska positiv för Norrtälje. 22 procent är positiva till kommunen, medan bara tre procent är negativa. Däremot är det fler som inte skulle rekommendera någon att flytta till Norrtälje (19 procent) än som skulle göra det (13 procent). Det är dock naturligt, med tanke på hur få som känner till kommunen – det är ju svårt att rekommendera någon att flytta till en stad man inte känner till.

Det finns därför ingen orsak för kommunledningen att satsa miljoner på att försöka skapa en positiv bild av Norrtälje eller på att bygga attraktioner som kan göra att turister från hela Sverige vallfärdar hit. Istället gäller det att fortsätta ta små men många steg för att förbättra kommunen, som bättre skola, bättre turistinformation och bättre museum. På samma sätt gäller det att fortsätta locka företag hit, inte minst för högskoleutbildade.

Det absolut bästa sättet för kommunledningen att få fler att flytta till Norrtälje är att se till att det byggs mer bostäder. Utan nya bostäder flyttar få till kommunen, oavsett hur väl de känner till den eller hur positiv syn de har.