Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Det är nära nu för Västra vägen

nnu har inte bygget av Vstra vgen satt igng p riktigt, trots att det frsta spadtaget togs fr snart tv mnader sedan. Men snart vntas grvmaskinerna komma igng p allvar.

I gr kom ett nytt gldjebesked fr detta mngriga projekt. I gr presenterade nmligen regeringen sin plan fr infrastruktursatsningar fr de nrmaste tio ren. Dr lgger regeringen fast anslagen till de olika lnen, och anslaget till Stockholms ln r s stort att det i praktiken innebr att finansieringen till norra delen av Vstra vgen nu r klar. Hittills har bara den sdra delen av Vstra vgen varit finansierad, ven om det mesta har pekat p att pengar skulle komma ven till den norra delen.

I teorin finns det faktiskt fortfarande en risk fr att bygget av Vstra vgens norra del flyttas framt i tiden. Efter regeringens besked i dag r det nmligen lnsstyrelsen som skall besluta hur man vill frdela anslaget frn regeringen. Detta skall ske senast den 30 juni. Och frst d r det definitivt klart att hela Vstra vgen byggs.

Det anslag lnsstyrelsens i Stockholms ln nu fr r s stort att det inte bara att det finns pengar till hela Vstra vgen. ven andra projekt i Norrtlje kommun inryms, till exempel ombyggnaden av vg 77 frbi Rimbo. Det projektet ligger dock flera r framt i tiden. Mycket kan hnda innan dess.

Samtidigt r dessa planer mer skra n de planer som den socialdemokratiska regeringen gjorde infr valet 2006. D kte dvarande infrastrukturminister Ulrica Messing runt i landet och utlovade mngder av vg- och jrnvgsbyggen.

Dessa lften visade sig vara tomma. Det fanns nmligen fr lite pengar avstta till Messings projekt, vilket den nya infrastrukturministern sa Torstensson snart insg. Av de 381 miljarderna som Messings projekt berknades kosta saknades knappt 70 miljarder. Alliansregeringens plan p 482 miljarder sgs dock vara helt finansierad: 417 miljoner kronor skall komma frn staten och resterande 65 miljoner skall komma frn trngselskatter, vgavgifter, EU-medel och kommunala bidrag.

I alliansregeringens infrastrukturplan finns mnga stora projekt som Frbifart Stockholm och Vstlnken i Gteborg, vilket r tunnel fr pendeltg under centrala Gteborg. Dr ingr ocks en frstudie fr en fast frbindelse i Norra Skne, vilket med strsta skerhet innebr en tunnel mellan Helsingborg och Helsingr.

Dremot finns det inga pengar anslagna fr hghastighetstg. Det r en riktig prioritering. En satsning p hghastighetstg r enormt dyr, vilket gr att mnga andra viktiga tgprojekt inte kan byggas.

Hghastighetstgen r drfr inte ett kostnadseffektivt stt att snabbt ka andelen resande med kollektivtrafik, vilket krvs fr att n klimatmlen. Det r effektivare att bygga bort de flaskhalsar som finns i dagens jrnvgsnt.