Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vattenfall har gjort ett tredubbelt haveri i Roslagen

Artikel 81 av 120
Stormen Alfrida
Visa alla artiklar

Annons

Stormen Alfrida har lett till omfattande långvariga strömavbrott i hela norra delen av Stockholms län. Fortfarande mer än en vecka efter stormen är nästan 10 000 hushåll och företag strömlösa. Vattenfalls åtgärder och information har uppvisat förvånansvärda brister, vilket nu riskerar att kosta både skattebetalarna och de privata försäkringsbolagen hundratals miljoner kronor.

Anmäl text- och faktafel

Självklart kan Vattenfall inte förbereda sig för stormar av den extrema typ som Alfrida uppvisade. Och jag är övertygad om att Vattenfalls ledning vill väl. Men att ett statligt bolag fortfarande blir så helt taget på sängen av en storm är oroväckande.

Vattenfalls ledning måste svara på hur den framöver ska ta sitt ansvar för kunderna, för sin beredskap och korrekta informationsgivning framöver, skriver Peter Erikson. Foto: Henrik Ismarker, Spillersboda flygfoto

Varje dag den senaste veckan har vi som har hus i området kunnat läsa att strömmen beräknas åter den 10 januari för kunder med fastlandsförbindelse. På öarna skulle det däremot kunna ta längre tid.

Så plötsligt på morgonen den 10 januari ändrar sig Vattenfall. Nu är det i princip samtliga berörda hushåll som får vänta i ytterligare två veckor.

Att det tar tid att reparera nedfallna ledningar kan alla förstå. Men att Vattenfall närmare tio dagar efter stormen fortfarande inte ens har tillstymmelse till koll på läget är helt oacceptabelt. Det innebär att tusentals hushåll och sommarstugeägare har agerat i tron att strömmen skulle vara tillbaks den 10 januari och därmed utgått från att vattenledningar etcetera skulle klara sig. Nu väntar plötsligt en vecka med åtskilliga minusgrader och väsentligt större risk för skador.

Vattenfall har egentligen inte så bråttom att reparera. Efter tolv dygn uppstår inga ytterligare merkostnader för företaget att ersätta konsumenterna. Då uppnås det högsta skadeståndet enligt lagen. Så Vattenfall kan i lugn och ro fortsätta att reparera elnäten och övervältra hela kostnaderna för uppkomna skador på de privata försäkringsbolagen, som nu riskerar att få ännu större kostnader än tidigare beräknat.

Vattenfalls haveri i Roslagen är därmed tredubbelt:

För det första verkar ingen i Vattenfall på allvar ha förstått läget förrän efter flera dagar. Vattenfall påstår att 500 personer jobbar med reparationer. Jag tvivlar. Vid flera rundresor i området syns inga spår efter Vattenfall. Inga lastbilstransporter av elstolpar, elkablar eller elskåp. Ett fåtal små bilar från Vattenfall som anländer runt 10-tiden på dagarna och vänder hemåt igen runt 14. Och nästan inga skogsröjningsmaskiner. Det är påtagligt tyst i skogarna i Roslagen.

För det andra har Vattenfall inte ens krisberedskap nog för att ha en korrekt överblick över skadeläget, ens efter drygt en vecka. Att gå ut med felaktig information dag efter dag är att hålla fast vid en lögn, som först då den blir uppenbar i all hast korrigeras den 10 januari på morgonen.

För det tredje slipper Vattenfall bära kostnaderna för ytterligare förseningar, eftersom det nu bara blir försäkringsbolagen som får stå för kostnaderna. Vid kontakt med Vattenfalls presstjänst framkommer att kunderna visserligen kan ansöka om att få ytterligare skadestånd, och att det i så fall behandlas från fall till fall. Det är ganska skrämmande att ett statligt företag ska tvinga pensionärer i mörkret samla kvitton för att bevisa att de även har kostnader dag 13 efter stormen.

Vattenfalls ledning måste svara på hur den framöver ska ta sitt ansvar för kunderna, för sin beredskap och korrekta informationsgivning framöver.

Peter Erikson, Roslagsbo på Vätö

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Alla artiklar i
Stormen Alfrida
Annons