Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Se till att fler fritidslärare får behörighet

Annons

Den 14 maj firar vi fritidshemmens dag. Vi firar den fantastiska verksamhet där barnen får leka, lära och utvecklas. Men det är också en dag för att uppmärksamma de alldeles för stora barngrupperna och att det finns för få utbildade lärare i fritidshem.

Anmäl text- och faktafel

Närmare en halv miljon barn är i dag inskrivna i ett fritidshem, och de tillbringar ofta halva sin skoldag på fritids. Den fritidspedagogiska undervisningen utvecklar samarbetsförmåga, kommunikationsförmåga, problemlösning, kreativitet, kulturell medvetenhet och estetiska uttrycksformer. Det är viktiga förmågor som motsvarar de kompetenser som EU har definierat som centrala i ett globaliserat kunskapssamhälle.

Med fler behöriga lärare, mindre elevgrupper och tid för planering och utveckling kan vi förverkliga fritidshemmens fulla potential att stärka elevernas lärande och utveckling, skriver Johanna Jaara Åstrand, Maria Lindgren och Niklas Tärnholm. Foto: Markus Norin.

Fritidshemmets uppdrag skiljer sig från den obligatoriska skolan. Lärandet är i högre grad situationsstyrt, upplevelsebaserat och grupporienterat.

Ett kvitto på fritidshemmets viktiga roll är att riksdagen har beslutat att införa krav på lärarlegitimation för att ansvara för undervisningen i fritidshemmet från och med den 1 juli i år. Det är ett viktigt steg för att säkra kvaliteten, men samtidigt har vi en enorm brist på utbildade fritidspedagoger och lärare i fritidshem.

I Skolverkets senaste statistik hade bara 39 procent av de anställda i fritidshemmen en pedagogisk högskoleexamen. Det är den lägsta siffran sedan statistiken började samlas in 1995.

I Norrtälje kommun går det 27 elever på varje helårsarbetare på fritidshemmen och endast 25 procent av personalen har högskoleutbildning (enligt SCB oktober 2018). Det innebär att det går 119 elever per heltidsarbetande med pedagogisk högskoleexamen.

Våra lärare i fritidshem gör ett fantastiskt jobb med att försöka se varje elev och stimulera deras utveckling, men med så stora elevgrupper är det ett omöjligt uppdrag.

Det behövs rejäla satsningar på att fler ska utbilda sig till lärare i fritidshem och de lärare vi har måste ges mycket bättre förutsättningar. Många lärare i fritidshem arbetar även i förskoleklass eller grundskolan under den första halvan av skoldagen, vilket gör att de får färre timmar för att planera fritidshemmets verksamhet. Detta dubbla ansvar skapar en ohälsosam stress. Skolhuvudmännen måste ge förutsättningar för lärarna att prioritera den fritidspedagogiska undervisningen.

Det behövs också fler vägar in i lärarutbildningarna så att vi kan få fler behöriga lärare i fritidshem. Det finns många erfarna men obehöriga anställda som bör erbjudas utbildning, och vi har fritidspedagoger med äldre utbildningar som i dag exkluderas från lärarlegitimationen på ett oacceptabelt sätt. Byråkratiska knutar måste lösas ut och nya möjligheter till vidareutbildning skapas. Vi har inte råd att förlora en enda av de engagerade lärare som brinner för fritids.

Med fler behöriga lärare, mindre elevgrupper och tid för planering och utveckling av undervisningen, då kan vi förverkliga fritidshemmens fulla potential att stärka elevernas lärande och utveckling. Då satsar vi för framtiden!

Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande Lärarförbundet

Maria Lindgren, ordförande Lärarförbundet i Norrtälje

Niklas Tärnholm, ordförande Lärarförbundet i Norrtälje

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons