Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kommunerna bör inte satsa på digitalt lärande

15 rektorer i kommunen kan tvingas att säga upp lärare om de inte får 12-20 miljoner extra för att kunna fortsätta satsningen på digitalt lärande.Anne Mangen, biträdande professor vid Stavangers universitet, har jämfört elever som läst en text antingen på datorskärm eller på papper. Resultaten visade klart att läsning på bildskärm ger en sämre läsförståelse.

Annons

När tidskriften forskning.no i mars 2013 ställde frågan: betyder hennes och hennes kollegors resultat att det är fel att ersätta läroböcker med läsplattor och datorer? konstaterade Mangen att om man gör det, så strider det mot det som hennes egen forskning visar och mot det mesta av den psykologiska forskning hon känner till på området.

Det behövs mer som grund för så viktiga beslut än bara en tro på digital teknik, menade hon. Nu har Anne Mangen presenterat en ny studie som visar att de som läste på läsplattor hade betydligt svårare att minnas kronologin i en novell än de som läste samma berättelse på papper.

Pisa-undersökningen pekar i samma riktning: teknikanvändningen i skolan är en starkt bidragande orsak till att de dåliga resultaten. Pisa frågade eleverna om teknikanvändning i skolan och ställde det i relation till resultaten i läsförståelse, matematik och naturvetenskap. Medelnoteringen i läsning för de elever som använde pekplattor i undervisningen var 424 poäng, medan de som inte hade tillgång till pekplatta hade 497 poäng. Genomsnittspoängen i läsning för samtliga elever i OECD var 496, för Sveriges var den 483.

De elever som inte hade tillgång till pekplattor hade alltså ett genomsnitt som var 73 poäng högre än dem med platta och faktiskt en poäng över OECD:s genomsnitt! Resultaten i matematik och naturvetenskap var 69 respektive 68 poäng bättre utan pekplatta. Även de elever som dagligen använde bärbar dator hade enligt Pisa kraftigt försämrade resultat.

Det är dags att tänka om: Satsningen på digitalt lärande är en felsatsning av stora mått. Det eleverna behöver är skickliga lärare och god tillgång till böcker. Några miljoner till skolbiblioteken är en god investering för att förbättra elevernas läsförståelse.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons