Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Intensivt arbete tills sista kunden har strömmen åter

Artikel 103 av 145
Stormen Alfrida
Visa alla artiklar

Annons

Den 1 januari hade vi på Vattenfall Eldistribution börjat förbereda oss för stormen Alfrida genom att mobilisera personal för att snabbt kunna åtgärda fel och ta hand om kundfrågor. Då visste vi inte att Alfridas härjningar skulle få så omfattande konsekvenser. I dag vet vi att människor har fått egendom och fastigheter förstörda och dessutom tvingats vara utan ström i många dagar eller till och med veckor – ett extraordinärt läge som prövat våra kunders tålamod hårt.

Anmäl text- och faktafel

Stormen Alfrida drog in natten till den 2 januari med vindstyrkor norrifrån på över 30 m/s. Från början var cirka 100 000 kunder strömlösa i hela Sverige, varav 65 000 kunder fanns i Vattenfalls elnätsområden i Roslagen, Bergslagen, Uppland, Stockholm och norra Götaland. Sedan dess har antalet strömlösa kunder minskat från 65 000 till 2 300.

Under den senaste tiden har vi varje dag haft cirka 500 personer ute i fältarbete, Vattenfalls egen personal och inlånade resurser från andra elnätsbolag och entreprenörer från olika delar av Sverige, skriver Annika Viklund.

Men det återstår en hel del arbete. Delar av elnätet har fått så omfattande skador att det måste byggas upp från början. Träd har fallit över ledningar och krossat nätstationer. Ledningsstolpar har brutits av och långa längder ledningar måste tas bort och ersättas med nya.

De stora arealer som drabbats har besiktigats med hjälp av helikopter och senare av personal till fots. Besiktningen är en viktig del i arbetet då alla delar av elnätet hänger ihop och reparationerna måste ske i en viss följd, på ett kontrollerat och systematiskt sätt, av rätt kompetenser och alltid med säkerheten i första rummet.

I våra system har vi god överblick över alla våra elanläggningar. Men när delar av nätet blir helt sönderslaget så är det en utmaning att snabbt identifiera var skadorna är som värst. Besiktningen av skadorna på elnätet har försvårats av periodvis dåligt väder vilket också har påverkat våra möjligheter att flyga ut till öarna i skärgården.

Vid varje strömavbrott sätter vi prognoser för när våra kunder beräknas få strömmen åter vid en störning och i normalläget stämmer våra prognoser till 80 procent. Men det här har varit en ovanlig situation. ”Vi åker för att laga ett fel och på plats hittar vi fem fel till”, har varit en vanlig beskrivning från vår fältpersonal. Därför har vi tyvärr fått flytta fram prognoser och gett besked som inget elnätsbolag vill ge sina kunder – att de kan få vänta på strömmen i dagar eller veckor.

Men vår personal jobbar oförtrutet vidare. Under den senaste tiden har vi varje dag haft cirka 500 personer ute i fältarbete, Vattenfalls egen personal och inlånade resurser från andra elnätsbolag och entreprenörer från olika delar av Sverige. Samverkan har varit väldigt god och viljan att ställa upp har varit stor. Vårt samarbete med de drabbade kommunerna och ansvariga myndigheter har också fungerat mycket väl, något vi är extra tacksamma för.

Frågan har ställts varför inte elledningar grävs ner i marken i stället för att dras som ledningar i luften. Hade vi inte klarat oss bättre då?

Svaret är att vi under många år har gjort stora satsningar på att vädersäkra elnätet. Många gånger genom att gräva ned ledningar i marken, men på vissa håll är det inte möjligt av olika skäl. Därför har vi bytt till isolerade luftledningar, men när det blåser så kraftigt så att träd går av och faller på ledningarna så är det inte alltid tillräckligt.

En viktig del för att förebygga störningar är också vårt förebyggande underhåll, där vi bland annat röjer våra ledningsgator vart fjärde år. Vi har investerat hundratals miljoner kronor i att förbättra elnätet i Roslagen, Uppland och Stockholms skärgård och vi har också sett att antalet avbrott har minskat i dessa områden. Men det är svårt att skydda sig mot alla situationer.

Det här är en mycket svår situation och jag vill rikta ett stort tack till våra kunder för ert stora tålamod. Jag kan lova att vi kommer att bedriva arbetet med stor intensitet tills sista kunden har strömmen tillbaka.

Annika Viklund, vd Vattenfall Eldistribution AB

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons