Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Norrtäljes kultur måste bli bättre på att sälja sig

Annons

Anmäl text- och faktafel

Johnny Roséns förslag om en haverikommission för kulturen i Norrtälje är ingen dum idé. Det finns något slutet över kulturlivet i Norrtälje. Jag uppfattar diffusa barriärer mellan olika nätverk och intressen. Det finns många revirbevakare som hindrar flöden av perspektiv, idéer, värderingar mellan kulturen, politiken och marknaden.

Norrtälje kommun – stad och land – har ett övermåttan rikt kulturliv. Vi har musiker, konstnärer, akrobater, sångare, dansare, författare, skådespelare. Proffs och amatörer, ungdomar och äldre. Vi har Pythagoras, gevärsfaktoriet, konsthallen, Roslagsmuseet, Albert Engström, Sjöfartsmuseet, Nordströms samlingar, Kasper, Vikingabyn. Vi har Kullehusteatern, Roslagsteatern, hembygdsgårdar, Edsbro masugn, medeltidskyrkor. Det är en väldig kulturell rikedom som kräver strategi och resurser för att blomstra och ge Roslagen det erkännande som kulturregion det borde ha, men faktiskt inte har.

Kultur- och fritidsnämnden har en begränsad budget, det vet vi, även om vi inte låtsas om det. Mängden resurser speglar många så kallade politiska realiteter.

För att öka ramen krävs engagerade medborgare och ändå kommer budgeten inte att räcka. Därför behöver ”kulturmakarna”, inte minst museerna, bli bättre på att sälja sig. Inte sin själ, men den upplevelse och andra tjänster man kan ge.

Finns inte pengar i budgeten ser jag inget bättre alternativ. Affärsutveckling, med andra ord.

Vi måste tydliggöra värderingarna bakom kulturpolitiken. Man måste göra upp med föreställningen att det finns en motsättning mellan kulturens egenvärde och dess näringsvärde. Marknadskrafterna kan vara ett bra hjälpmedel för att sprida god kultur. Det gäller att ha kompetens, insikt, vilja att hantera dem. Har man det i dag – jag vet inte. Svaret ligger inte i orden utan i resultatet.

Det gäller att påvisa synergin mellan olika intressen. Senast läser jag om Norrtälje handelsstads planer för att bli ”Årets stadskärna 2022”. En floskel istället för en tanke! Förgäves letar jag efter insikter om vad kulturen i vid bemärkelse betyder för att skapa attraktiva och intressanta miljöer (för handel, boende, turism, etablering – för upplevelser och så vidare).

Samhällsbyggnadskontoret och byggherrar sprutar ur sig liknande planer för nya byggprojekt. Deras vision för vad som skapar attraktivitet är ungefär vad man kan vänta sig av den som är duktig på att bygga hus och gator, men inte vet så mycket om psykologin bakom olika känsloupplevelser och kulturella behov, det vill säga attraktion i djupare mening. Balkonger, sjötorg och tekniska finesser i all ära. Men grunden för preferenser mellan områden ligger i de sociala och emotionella dimensionerna som kulturen präglar.

Norrtälje med stad och landsbygd gynnas i en rad avseenden om man uppfattas som ett ställe med starka kulturella resurser och en kreativ atmosfär. Bra kultur är bästa reklamen för det. Men därutöver krävs en bred mobilisering av olika sfärers idérikedom. Några förslag:

• ”Kulturfolket”. Bryt upp småstadskulturen. Revir, vanor och fördomar får inte hindra idéflödet mellan generationerna, stad och landsbygd med mera. Det handlar om att kunna göra det man vill göra. Ta hjälp av de som kan marknaden.

• Företagen. Ägna kulturen mer uppmärksamhet och tid. Den betyder mycket för ortens renommé, för att attrahera arbetskraft och kunder och göra orten intressant för vad forskare (pretentiöst) kallar den kreativa klassen. Men kultur kostar, så snåla inte.

• Politikerna. Kultursektorn är svår. Kultur är en salig sörja, och det är som det skall vara. Det är det vi uppskattar. Det ger oss nya tankar, något att ta ställning till, att älska eller förkasta.

Museernas nya paraplyorganisation hoppas jag kan tillföra ekonomiska kunskaper anpassade till denna speciella marknad. Kulturkompetensen finns där, den är grunden. Den kan bara vinna på att man utvecklar nya intäkter, utöver kommunens pengar. Det finns så mycket bra kultur de skall räcka till.

Casten von Otter, Edsbro, före detta ordförande i stiftelsen Pythagoras industrimuseum

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel